نواندیشی دینی

ماه رمضان فرصت خوبی برای جذب گردشگر است

  • 441
ماه رمضان فرصت خوبی برای جذب گردشگر است

 گردشگری در ماه مبارک رمضان

ماه رمضان فرصت خوبی برای جذب گردشگراست

 
عباسعلی باباگل زاده گفت:
ما با فرهنگ و تمدن چند هزارساله‌ای که داریم باید بتوانیم نسبت به توسعه و جذب گردشگر در رمضان قوی تر وارد شویم و از دیگر کشورها عقب نمانیم.

  

 

عباسعلی باباگل زاده رئیس سابق کمیته گردشگری مذهبی میراث اداره کل استان تهران در گفت و گو با خبرنگار میراث فرهنگی برنا اظهار کرد: برخی از کشورهای مسلمان و فعال در صنعت گردشگری از جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی برای جذب گردشگر در ماه مبارک رمضان به خوبی استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما علی‌رغم جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و زیارتی به دلیل ضعف در برنامه‌ریزی و تبلیغات کم گردشگری در ماه مبارک رمضان کاملا کم رونق می‌شود.

رئیس سابق کمیته گردشگری مذهبی میراث اداره کل استان تهران افزود: به یقین بسیاری از مسلمانان کشورهای اسلامی و شاید حتی غیر مسلمانان علاقمند هستند که با آداب و رسوم دیگر کشورهای مسلمان آشنا شوند.

باباگل‌زاده تاکید کرد: کشورهایی مانند مالزی و ترکیه از سال‌ها پیش روی این موضوع برنامه‌ریزی کردند. آن‌ها امروزه در ماه مبارک رمضان به مقصدی برای گردشگران مسلمان و غیر مسلمان تبدیل شده‌اند.آن‌ها در فاصله زمانی افطار تا سحر برنامه‌های فرهنگی تفریحی و جشنواره‌های متنوعی برگزار می‎‌کنند.

مشاور فرهنگی اجتماعی مدیرکل میراث قم و مدیر امورفرهنگی اظهار کرد: با توجه به تنوع قومیت و آداب و رسوم در ماه مبارک رمضان،در ایران اسلامی یکپارچه جشن و شادی می‌شود.

وی گفت: در هر شهر و روستایی آداب خاصی برای میزبانی از این ماه پر خیر وبرکت صورت می‌گیرد.

باباگل‌زاده خاطر نشان کرد: در گذشته مردم ایران برای استقبال از ماه رمضان آداب و آئین بخصوصی داشته‌اند مانند: نقاره‌زنی، خاک‌گیری، بازسازی و نوسازی مساجد و دیگر اماکن مقدس و زیارتی توجه ویژه داشته‌اند که به تازگی در بعضی از مکان ها سنت دیرین نقاره زنی احیاء شده است.

وی افزود: در حقیقت امروزه گردشگران خارجی به دنبال جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی وبومی کشور ها هستند و هر کشوری بتواند این‌گونه ظرفیت‌ها را بالا ببرد و به نمایش بگذارد در جذب گردشگر موفقیت بیشتری به دست می‌آورد. 

رئیس سابق کمیته گردشگری مذهبی میراث اداره کل استان تهران گفت: همانگونه که ترکیه، مالزی و دیگر کشور های مسلمان با برنامه‌ریزی و تبلیغات برای جذب گردشگر در ماه مبارک رمضان فعالیت‌های فراوانی دارند، کشور ایران نیز می‌تواند این‌گونه عمل کند.

باباگل‌زاده اظهار کرد: با توجه به ظرفیت فراوانی که در کشور ما برای جذب گردشگر و توریسم مذهبی وجود دارد مسئولان گردشگری کشور می‌توانند با برنامه‌ریزی منسجم و تبلیغات گسترده و ایجاد شبکه ماهواره‌ای گردشگری و تلویزیونی و برقراری پروازهای مستقیم، اجرای تورهای ترکیبی اسلامی و مسابقات بین‌المللی قرآنی و حتی ورزشی بین کشورهای اسلامی در امر توسعه گردشگری مذهبی وصنعت توریسم برنامه‌ریزی کنند تا درماه مبارک رمضان شاهد رشد و اعتلای گردشگری و معرفی فرهنگ غنی ایران اسلامی باشیم.

مشاور فرهنگی اجتماعی مدیرکل میراث قم ومدیر امورفرهنگی گفت: متاسفانه تاکنون در جذب گردشگر خوب و قوی عمل نشده است. حتی در ماه مبارک رمضان گردشگری داخلی بسیار کم رنگ شده است.
 
وی ادامه داد: مردم بیشتر در ماه رمضان سرگرم تلویزیون و برنامه‌های آن هستند متولیان فرهنگی و گردشگری باید با ایجاد برنامه‌های جذاب تسهیلات ارزان قیمت و برگزاری تورهای زیارتی ارزان قیمت مسابقات مذهبی برای توسعه گردشگری داخلی در ماه رمضان برنامه‌ریزی کنند.
 
باباگل‌زاده افزود: درترکیه با برنامه‌ریزی، طرحی به عنوان رمضان در استانبول اجرا می‌شود که هدف اصلی آن جذب گردشگران مسلمان و کشورهای عربی در ماه رمضان است.
 
وی عنوان کرد: ما با فرهنگ و تمدن چند هزارساله‌ای که داریم باید می‌توانیم نسبت به توسعه و جذب گردشگر در رمضان قوی تر وارد شویم تا از دیگر کشورها عقب نمانیم.

مشاور فرهنگی اجتماعی مدیرکل میراث قم ومدیر امورفرهنگی گفت: حتی کشور دبی جهت جذب گردشگر اقدام به بازار شبانه کرده است ، امیدوارم در دولت آقای روحانی دولت تدبیر وامید ،اعتدال و عقلانیت تدابیری اتخاذ شود تاشاهد توسعه و اعتلای گردشگری وصنعت توریسم باشیم

منبع خبرگزاری برنا


چند حدیث در فضایل رمضان

  • 367
چند حدیث در فضایل رمضان

1-پایه‏ هاى اسلام
قال الباقر علیه السلام:

بنى الاسلام على خمسة اشیاء، على الصلوة و الزكاة و الحج و الصوم و الولایه.

امام باقر علیه السلام فرمود:

اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولایت (رهبرى اسلامى).فروع كافى، ج 4 ص 62، ح 1

2-فلسفه روزه


قال الصادق علیه السلام:

انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر.

امام صادق علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب كرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند.

من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1

 
3-روزه آزمون اخلاص
قال امیرالمومنین علیه السلام:

فرض الله … الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏امام على علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب كرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.

نهج البلاغه، حكمت

-روزه اعضا و جوارح


عن فاطمه الزهرا سلام الله علیها

ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.

حضرت زهرا علیها السلام فرمود:

روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.

بحار، ج 93 ص 295

 

 


مدیریت جهادی می تواند گردشگری را متحول کند

  • 909
مدیریت جهادی می تواند گردشگری را متحول کند

حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده: با استفاده از مدیران توانمند جهادی و پاک دست به امور فرهنگی و اقتصادی می توان گردشگری کشور را متحول کرد

 

۱۳۹۳ جمعه ۲۹ فروردین ساعت 02:09

 

اهمیت گردشگری ومسائل فرهنگی حول محورسیروسفر بر کسی پوشیده نیست و در تمامی جهات تاثیرگذاراست. حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده، رئیس سابق کمیته گردشگری مذهبی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران وکارشناس مذهبی از صاحب نظران گردشگری و میراث فرهنگی است در گفت و گو با برنا درباره قابلیت های گردشگری کشور و موانع پیش روی آن سخن گفت.

سال 1393 از طرف مقام معظم رهبری مدظله العالی به نام اقتصاد ،فرهنگ عزم ملی و مدیریت جهادی نام گذاری شده است ،جنابعالی به عنوان یک کارشناس مذهبی و فرهنگی که در حوزه گردشگری هم دارای تجربیات هستید. تاثیرگذاری این نام گذاری برگردشگری و میراث فرهنگی کشور را که به نوعی بیانگر امور فرهنگی کشورمان نیز است را چگونه می بینید؟

بنام خدا ، اجازه بفرمایید مطلب را با یک مقدمه شروع کنم ، در قرآن کریم و همچنین روایات نقل شده از ائمه معصومین علیهم السلام مطالب فراوانی وجود دارد که بشر را دعوت کردند به جهانگردی و گردشگری وقتی به این آیات و روایات مراجعه می شود سفر را عامل رشد وتکامل می دانند مثلا به ما می فرمایند گردش کنید تا از زندگی گذشتگان درس وعبرت بگیرید ، سفر کنید تا به چگونگی خلقت درعالم و نشئت آخرت ومعاد پی ببرید، باسیر وسیاحت در طبیعت وکوه ها تدبر و تفکر نمائید روزی حلال وتجارت کسب کنید با سفر سلامتی و شادابی و نشاط روحی و جسمی به دست آورید اینها از جمله مواردی است که دین مبین اسلام در راستای امر سفر و جهانگردی برآن تاکید دارد.
 
از طرفی در عصر حاضر گردشگری یک موضوع مهم اقتصادی است که در واقع کشورهای توسعه یافته و دیگر کشورها تلاش دارند با جذب گردشگر وضعیت اقتصادی خود را سامان دهند که به اذعان خیلی از کارشناسان و صاحب نظران در 10 سال آینده صنعت توریسم جایگزین صنعت نفت خواهد شد. در کشور جمهوری اسلامی ایران به لحاظ آثار و ابنیه های تاریخی فراوان وطبیعت زیبا و آب و هوای بسیار مناسب ظرفیت و پتانسیل عظیمی وجود دارد. جهت توسعه صنعت گردشگری ، با نگاه ویژه ای که ریاست محترم جمهوری اسلامی جناب دکتر روحانی به امور اقتصادی و گردشگری دارند. ازآنجایی که ازمنویات بیو دغدغه های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای اقتصاد و فرهنگ است انتظار می رود مسئولان و دست اندر کاران به ویژه مجلس محترم شورای اسلامی و دولت محترم تدبیر وامید با تعامل وبرنامه ریزی آسیب هاوضعف های گذشته را شناسایی کنند وبارفع نواقص به توسعه گردشگری در کشوربپردازند تا ازاین ظرفیت وپتانسیل عظیم درکشور بخوبی استفاده شود .
 
با این تعبیر شما می توان بین گردشگری و فرهنگ رابطه مستقیمی در نظر گرفت؟

همانطور که مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد فرهنگ عزم ملی و مدیریت جهادی نامیدند نشانگر این است که با استفاده از مدیران توانمند جهادی و پاک دست به امور فرهنگی و اقتصادی توجه ویژه ای شود، با اشاره به آیات و روایاتی که درمقدمه عرض کردم در واقع بیانگر این موضوع است که گردشگری هم اقتصادی هست و هم فرهنگی به عنوان مثال اگر انواع گردشگری را رصد کنیم. مانند گردشگری علمی ، طبیعت گردی ، توریسم ورزشی ، گردشگری جهت تجارت و کسب وکار ، سفرهای زیارتی ومذهبی و بازدید از آثار و انینه های تاریخی ... همه این گردشگری ها با فرهنگ مرتبط هستند و به شکلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم گردشگری فرهنگی است حتی آنجایی که بخواهیم به وسیله صنعت گردشگری اقتصاد را رونق دهیم و اشتغال ایجاد کنیم بازهم این حرکت وتلاش یک کار فرهنگی است. با این حساب می توان به جرات گفت که گردشگری ذاتا فرهنگی است. برهمین اساس در سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری علاوه بر جنبه اقتصادی باید با نگاه ویژه فرهنگی ، در واقع جو حاکم و رویکرد درسازمان فرهنگی باشد .
 
برخی ازافراد جذب توریسم را یک خطر و آسیب فرهنگی می دانند می گویند توریسم وارد کشور ما شود آداب و رسوم مارا تغییر می دهد ودر واقع اذعان می کنند که گردشگری خارجی یک نوع تهاجم فرهنگی است .
 
چنین نگاه و تفکری تا چه اندازه درست است؟ ایا اساساً این تفکر قابل قبول است؟
 
بله گاهی وقت ها بعضی از مسئولان می گویند جذب گردشگر خارجی باعث بد حجابی و بی بند و باری می شود.

این تفکربسیار غلط و سطحی نگری نوعی تحجر در آن است. در این عصر ارتباطات وپیشرفت فن آوری، ما که نمی توانیم و نمی خواهیم دور خودمان و کشورمان حصار و دیوارهایی آهنی نصب کنیم. با این امکانات روزحتی اگر دیوارهم بکشیم فایده ای ندارد .اتفاقا برعکس جذب توریسم و پیوندهای فرهنگی و ارتباط با دیگر ملت ها یک فرصت مناسب است که بتوانیم با اخلاق و رفتار نیک و حسنه فرهنگ آداب ورسوم خودمان را منتقل کنیم.

شما ملاحظه کنید در فضای مجازی و شبکه های ضد ایرانی مخالفان انقلاب و ایران اسلامی ناجوانمردانه چگونه تلاش دارند ملت بزرگ و فهیم ما را بد وزشت جلوه دهند. این در حالی است  که همه می دانیم  آنها بودجه و هزینه های گزافی صرف می کنند؛ تا ملت ما را تخریب کنند وبه دروغ بگویند در ایران حقوق بشر رعایت نمی شود و ناامنی وجود دارد تامانع ورود گردشگران به کشورما شوند . البته این نکته را عرض کنم ما هم باید از فضای مجازی درست استفاده کنیم و با ایجاد شبکه های گسترده ماهواره ای به ویژه شبکه گردشگری جهانی با معرفی درست آز آداب و رسوم و جاذبه های ایران تبلیغات ناصحیح و ناجوانمردانه مخالفان جمهوری اسلامی و ملت ایران را در هم شکنیم . بهر حال باید مثبت نگاه کرد وقتی گردشگر وارد کشور شود با آداب ورسوم وفرهنگ و اخلاق مردم ما آشنا بشود تبلیغات منفی که در گذشته درذهنش ساختند پاک می شود و رویکردش به جمهوری اسلامی عوض می شود. وقتی ملاحظه کنند ظرفیت توریسم پذیری و مهمانداری ما عالی است و از نزدیک رفتار واخلاق خوب ملت ما را ببینند نه تنها تحت تاثیر تبلیغات منفی قرارنمی گیرند بلکه هرتوریسم می تواند مبلغ باشد برای معرفی جاذبه های کشور وملت وهمچنین مبلغی باشد برای جذب دیگر گردشگران. از سوی دیگر دوستانی که چنین نگاه منفی به ورود گردشگران دارند باید بدانند آداب رسوم ، فرهنگ ودین ملت کشور ما آنقدر غنی و پویا هست که بادیدن و ورود چند گردشگر تغییرنمی کند

 

منبع   1- خبر گزاری برنا

2- مرکز مقاومت بسیج میراث فرهنگی کشور

 


بايد در محيط كارمندي همواره اخلاق انساني و اسلامي را سر لوح كار و تلاش خود قرار دهد

  • 750

ما مسلمانان در اين فضاي غبار آلود فرهنگي و هجمه هاي ضد ديني و ضد اخلاقي همواره بايد با اتكاء به آيات قرآن كريم و كلام معصومين عليهم السلام تلاش كنيم تا تحت تاثير فرهنگ و تبلیغات منفی ونادرست وفيلم هاي مخرب ماهواره ها قرار نگيريم و در راستاي تقويت باورهاي ديني در زندگي و حوزه اجتماع و كارمندي در مسير نور حركت كنيم .

الله ولي الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الي النور و الذين كفروا اولياؤهم الطاغوت يخرجونهم من النور الي الظمات اولئك اصحاب النار هم فيها خالدون . سوره بقره آيه 257

خدا سرپرست و كار ساز كساني است كه ايمان آورده باشند ، ايشان را از ظلمت ها به سوي نور هدايت مي كند ، و كساني كه به خدا كافر شده اند ، سر پرست شان طاغوت است كه از نور به سوي ظلمت سوق شان مي دهد ، آنان دوزخيانند وخود بطور ابد در آن خواهند ماند .



تنها مكتب تربيت و سازندگي مكتب انبيا و اوصياست كه در واقع سعادت دنيا و آخرت بشر را تضمين مي كند . در حقيقت زندگي منهاي ارتباط با برنامه هاي سازنده پيامبران و ائمه معصومين عليهم السلام چيزي جزء ظلمت وتاريكي وتنزل به مرتبه حيواني نيست ، از آنجايي كه خداوند كريم انسان را اشرف مخلوقات عالم خلق كرده است برهمين اساس انبيا الهي را فرستاد تا انسان ها را از ظلمت، جهل ، ناداني به سوي نورو دانايي رهنمون كنند. يخرجهم من الظمات الي النور ، وقتي از ظلمات خارج مي شويم كه به سوي نور حركت كنيم ، كه رسولان و انبيا همان نور و چراغي هستند كه ماموريت داشتند با علم و معرفت بشر را از پستي و رذايل اخلاقي به اعتلا و فضائل برخوردار نمايند. در واقع اخلاق در زندگي آنقدر مهم و ارزشمند است كه حتي رسول مكرم اسلام مي فرمايند اني بعثت لاتمم مكارم الاخلاق : من مبعوث شدم تا اخلاق را در جامعه احياء و تكميل كنم . در همين راستا حضرت امام علي عليه السلام مي فرمايند : حتي اگر اميدي به بهشت و ثواب و ترس از جهنم و عقاب نيز نداشتيم باز هم سزاوار است كه خواهان مكارم اخلاق در زندگي باشيم زيرا در سايه مكارم اخلاق است كه بر راه موفقيت و پيروزي گام خواهيم نهاد . بي ترديد حسن اخلاق و خوش رفتاري يكي از مهمترين امور زندگي انسان است كه اسلام بر آن تاكيد فراوان دارد تا جايي كه از پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم نقل شده است بيشترين افراد به سبب رعايت دو عمل به بهشت مي روند يكي رعايت تقواي الهي و ديگري حسن خلق ، بااين حساب يك فرد مسلمان بايد سعي كند در محيط خانواده و جامعه و به ويژه فضاي كارمندي همواره اخلاق انساني و اسلامي را سر لوح كار و تلاش خود قرار دهد . بايد بدانيم اگر مي خواهيم يك كارمند موفق خدمتگزار صادق باشيم قدم اول توجه به ارزش هاي اخلاقي و منشور اخلاق كارمندي است . كه حضرت امام خميني (ره) در توصيف يك خدمتگزار مي فرمايند : يك فرد خدمتگزار در جمهوري اسلامي ، بايد در كار او صداقت ،در نگاه او محبت وحيا، در انديشه او خير خواهي در رفتار او شادابي در سكوت او دقت، و در تلاش او اخلاص و جديت باشد . و مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه اي مد ظله العالي با پرداختن به موضوع سبك زندگي اسلامي و طرح 10 سوال تاكيد مضاعف بر آموزه هاي اخلاقي و سبك زندگي اسلامي دارند. در عصرحاضر با توجه به توسعه صنعت و تكنولوژي و ارتباطات و عصر ماشيني بشربه دليل دور شدن از معنويت و ضعف باورهاي اعتقادي و ديني همواره در نگراني و اضطراب قرار دارد كه اين نگراني ها باعث شده مقداري از اخلاق وسبك زندگي سالم دور شود، كه متاسفانه جوامع غربي به دليل دور شدن از معنويت و دين همواره با بد اخلاقي وضعف اخلاقي مواجه است و در خيلي از جوامع موضوع خانواده و توجه به خانواده بسيار كم رنگ شده است . ما مسلمانان در اين فضاي غبار آلود فرهنگي و هجمه هاي ضد ديني و ضد اخلاقي همواره بايد با اتكاء به آيات قرآن كريم و كلام معصومين عليهم السلام تلاش كنيم تا تحت تاثير فرهنگ بیگانه وتبلیغات منفی و نادرست وفيلم هاي مخرب ماهواره ها قرار نگيريم و در راستاي تقويت باورهاي ديني در زندگي و حوزه اجتماع و كارمندي در مسير نور حركت كنيم


منبع: پایگاه اطلاع رسانی کارمند پرس

 


حضرت علی (ع) قبل از هر چیز مالك را به تقوا نصیحت می کرد: ضعف در تقوا بیشترین آسیب را به دولت های گذ

  • 318

ضعف در تقوا بیشترین آسیب را به دولت های گذشته وارد کرد

 
حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده کارشناس مذهبی و فرمانده پایگاه مقامت بسیج اداره کل میراث فرهنگی استان قم

۱۳۹۳ سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ساعت 01:13



 

 

مدیریت یكی از اركان اصلی یك وزارت خانه و سازمان است ، بدیهی است سازمان ها و نهادها هنگامی می توانند در انجام رساندن ماموریت ها و رسیدن به اهداف خود موفق شوند كه از مدیریتی توانمند ، دل سوز ، متعهد و كار آمد برخوردارباشند ، زیرا مدیریت مهم ترین عامل تداوم حیات و استمرار موفقیت سازمان است و نقش بسیار مهم وحیاتی در رشد و بالندگی و پیشرفت سازمان را برعهده دارد.


دین مبین اسلام در عرصه های مختلف از جمله مدیریت كار آمد و اداره كردن جامعه و نیازهای بشرپاسخ داده است . مباحث مدیریتی در قرآن كریم و روایات فراوان بیان شده است از میان روایات ائمه اطهار علیهم السلام سخنان گهر بار حضرت امام علی علیه السلام به وی‍ژه عهد نامه حضرت به جناب مالك اشتر نخعی سر شار از اندیشه های مدیریتی و اصول مدیریت اسلام است . سخنان درخشان و سعادت آفرین ، حضرت امیر المومنین در نهج البلاغه ، این میراث گرانقدر و ارزشمند جهان تشیع و اجرای آن در جامعه تضمین كنند پاك دستی ، سلامت و سعادت دنیا و آخرت كارگزاران و همه جوامع بشری می تواند باشد. عهد نامه شگرف مالك اشتر همان فرمان تاریخی حضرت به یار وفادارو ارزشمند خویش جناب مالك اشتر نخعی است ، كه در حقیقت این دستورات از چهارده قرن پیش تا عصر حاضر ، عصر ارتباطات و هجمه های ضد فرهنگی كه تلاش دارند دین را در عرصه اجتماع و حكومت نا كارآمد وضعیف جلوه دهند و با ابزارهای مختلف و استفاده از مزدوران می خواهند دین را به انزوا ببرنند .
 
مسئولان و دل سوزان نظام باید بكوشند تا بااستفاده از مدیران سالم کارآمد و متعهد و بیانات نورانی اهل بیت علیهم السلام و حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه و عهد نامه مالك اشتر كه بهترین نكات مدیریتی در آن نهفته است سر لوح كار و برنامه خود قرار دهند و به صورت یك منشور جاودانه و انسان ساز در فرهنگ تشیع از آن بهره برداری کنند.
 
حضرت امام علی علیه السلام در این نامه مالك اشتر را خطاب خویش قرار می دهد و تاكید می كند بر او به رعایت تقوا و اجرای عدالت در حكومت اسلامی ، اما حقیقت آن است كه تمام انسان های آزاده و عدالت خواه به ویژه حاكمان اسلامی در همه زمان ها مخاطب حضرت علی (ع) در این نامه هستند . حال كه در آستانه ولادت با سعادت مولود كعبه ، اسد الله الغالب حیدر كرار حضرت امیر المومنین علی علیه السلام قرار داریم می طلب از آن اقیانوس بی بیكران معرفت و مظهر عدالت بهره جوییم وبا گزیدهایی از كلام نورانی آن حضرت دل های خود را جلا و صیقل دهیم .

حضرت در ابتدا می فرمایند این فرمانی است از بنده خدا علی امیرالمومنین به مالك اشتر فرزند حارث ، به هنگامی كه او را به فرمانداری مصر بر می گزیند : و بعد فرمان خویش را اینگونه آغاز می کند . امره بتقوی الله و ایثارطاعته و اتباع ما امر به فی كتابه من فرائضه ... علی (ع) قبل از هر چیز مالك را به این امور فرمان می دهد.
1- تقوای الهی 2- گزینش اطاعت خداوند 3- عمل وپیروی از آنچه كه خداوند در كتاب خود از سنت ها و واجبات دستور داده است .

در ادامه حضرت می فرمایند زیرا هیچ كس جز باتبعیت از آنها به سعادت نخواهد رسید و هیچ كس جز با ترك آن بد بخت نخواهد شد ، در واقع حضرت می خواهند بفهمانند كه در عالم وجود هیچ كس ، در هیچ شان و مقامی نمی تواند به سعادت و رستگاری برسد مگر با اطاعت از فرامین الهی و رعایت تقوا ، آن هم به وسیله انجام فرائض و سنت ها و ترك حرام ، ودر مقابل راه انحراف ،شقاوت وتیره بختی سر پیچی و نافرمانی از مقررات و دستورات الهی است . 

به هر حال امروزه كه تلاش داریم در مسیر اعتدال و عقلانیت برای توسعه و آبادنی كشور ونظام اسلامی قدم برداریم و پیش برویم و كار آمدی و پویا بودن دین را در عرصه حاکمیت بیش از این به اثبات برسانیم ،ونظام اداری و كارمندی مان را از هرگونه كم كاری و رشوه خاری وبی تدبیری و بی برنامه گی نجات دهیم بایدتوجه داشته باشیم اولین قدم درمسیراعتلا، توسعه و اعتدال رعایت تقوا است چون شخص با تقوا در همه حال خداوند را حاضر و ناظر بر اعمال و رفتار خویش می بیند وهرگز كم كاری و سوء استفاده از بیت المال انجام نمی دهد همگان می دانیم با توجه باینکه کارهای بزرگی در طول 35 سال در کشور انجام گرفته است ، اما مهمترین عوامل آسیب در دولت های قبلی ضعف تقوای افراد بوده كه در فرهنگ و اقتصاد ، اخلاق ... كم كاری شده ، ضعف تقوا ساختار حلقه های انحرافی ، اشرافیگری و اختلاس های كلان و برخوردهای دوگانه و افراطی گری ... نتیجه آن شد ،پس چه خوب است از گذشته درس بگیریم و از انسان های باتقوا در عین حال متعهد و متخصص بیشتر استفاده كنیم و ثابت كنیم نظام اسلامی بهترین الگو برای دیگر نظام هاست و ضعف اشخاص و افراد به نا كارآمدی دین هیچ ربطی ندارد . 

سپس حضرت می فرمایند بدان ای مالك من تو را به شهرهایی فرستادم كه پیش از تو فرمان روایانی داشته كه به عدل و انصاف و جور وستم رفتار می كرده اند . مسلما مردم به كارهای توآن طور می نگرند كه تو قبلا در امور زمامداران پیشین می نگریستی ، در باره تو همان چیزهایی را كه تو نسبت به دیگران می گفتی خواهند گفت .

حضرت در فرازی می فرمایند : فاملك هواك ... پس تو(ای مالك ) مالك خواسته های دلت باش . و خویشتن را ازآنچه برایت حلال نیست باز دار زیرا خویشتن داری در رابطه با چیزهایی كه دوست داشته و یا ناخوش داشته عین انصاف است .

شعار قلبت را مهر به مردم ، دوستی آنان و ملاطفت در حقشان قرارده . برای رعیت چون حیوان درنده مباش كه خوردن شان را غنیمت شماری ، زیرا رعیت بر دو گروه اند . یا برادران تو در دین هستند ویا از هم نوعانت در آفرینش كه از ایشان لغزش هایی پیش آید و علت هایی برآنها عارض می گردد . كارهایی ( ناپسند) به سهو یا عمد از آنها سر می زند پس همانطور كه تونسبت به گناهان خود از خداوند انتظار عفو و گذشت داری آنها را هم مورد عفو و گذشت قرار ده ، زیرا تو از او بالاتری و بالاتر از توكسی است كه به تو ولایت داده و ازاو بالاتر خداست و هم اوست كه از توكفایت امر مردم را خواسته و بدین وسیله تورا مورد آزمایش قرارداده است .

یكی از نكات مهمی كه حضرت آن را موردتوجه قرار می دهد ، می بینیم كه امام علی (ع) با تقسیم بندی مردمان تحت حكومت ، مالك را توصیه می كند كه همه افراد جامعه را بایك نگاه و به طور مساوی مد نظر قرار دهد و حقوق آحاد جامعه را بطور یكسان و بدون كوچك ترین تبعیض در اختیار آنان قرار دهد .

حضرت در فرازی دیگر می فرمایند : نباید نیكو كار وبد كار در پیشگاه تو برابر و یكسان باشند ، زیرا این نگرش ، نیرومندترین عامل در بی تفاوتی نیكو كاران نسبت به نیكو كاری و تشویق بد كاران نسبت به بد كاری است ، وهر كدام را مطابق كارشان پاداش ده
حضرت به مالك فرمان می دهد كه اهل ببخشش ومهربانی و ملاطفت باشد ، اما در این فراز می بینیم حضرت دستور می دهند كه نیكو كار و بد كار نباید مساوی باشند در واقع اشاره دارد به شایسته سالاری و استفاده از افراد سالم و توانمند،

ای مالک محبوب ترین کارها نزد توباید آن امری قرارگیرند که معتدل ترین و میانه ترین در حق ، همگانی ترین و فراگیر ترین در عدل و جامع ترین و هماهنگ ترین در راه رضایت مردم باشند ، چرا که بی تردید خشم توده مردم ، رضایت و خشنودی خواص و برگزیدگان جامعه را بی اثر می سازد در حالی که خشم خواص ، بارضایت توده مردم بخشوده و جبران خواهد شد.

تکیه گاه دین ، اجتماع مسلمانان و نیروی ذخیره برای دشمنان ،تنها توده مردم هستند ، پس گوش تو به سوی توده مردم و گرایشت به جانب آنان باشد .
لغزش های مومنان را جستجونکنید زیرا هر کس که لغزش های برادرش را جستجو کند ، خداوند لغزش هایش را دنبال می کند ، و هرکس را که خداوند لغزش هایش را دنبال کند رسوایش می سازد ، گر چه در درون خانه اش باشد.

به هر حال اگر بخواهیم به همه عهد نامه در این مجال بپردازیم یقینا امكان آن نیست ، اما از دوستان به وی‍ژه مسئولان و دست اندركاران خواهش می كنم جهت پیشبرد اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی و تداوم راه حضرت امام و شهداء هر از چند گاهی كتاب حیات بخش و سعادت آفرین نهج البلاغه و عهد نامه مالك اشترنخعی را مطالعه كنند ، تا انشاا... همه ما از وسوسه های شیطان و نفس اماره در امان باشیم و بتوانیم صادقانه و از روی انصاف برای رضایت حق در مسیر خدمت به خلق گام برداریم .

منبع خبرگزاری برنا

 


تفریحات سالم در اسلام

  • 379

 

بخش اول ( سبک زندگی سالم )
الگوی تفریح سالم

 

تفریح یعنی شادی کردن و شاد شدن ، نیاز هر انسانی است که می خواهد زنده باشد و زندگی کند تفریح یعنی زدودن غم ها و ربودن غبارها از جسم و روح و جان ، انسان سالم و عاقل نیاز به تفریحات سالم روح بخش و ورزش و نشاط و شادابی دارد تا همواره در صحت وسلامتی باشد ، در روایات اسلامی به موضوع تفریحات سالم اهتمام ورزیده شده است .و برای آن مصادیقی را ذکر کردند رسول مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : به سرگرمی وبازی بپردازید زیرا دوست ندارم سختگیری و خشونت در دین مشاهده شود

( جامع الصغیر ج 1 ص 239)

حضرت علی علیه السلام در تفسیر آیه ولاتنس نصیبک من الدنیا " بهره خود را از دنیا فراموش نکنید " می فرماید : سلامتی ، توانایی ، فراغت ، جوانی ، نشاط بی نیازی وثروت خود را فراموش نکن و با بهره گیری از آنها در پی آخرت باش ( الدعوات 122)

امام حسین علیه السلام هم فرمودند : بادروا بصحت الاجسام فی مده الاعمار ، در طول زندگی جسم وتن خود را سالم نگهدارید ( بحار ج 75ص 120)

انسان در عصر حاضر که غالب ارتباطات مجازی شده و زندگی ها ماشینی ، که بعضا فاصله های عاطفی و معنوی اشخاص کم شده است تا جایی که در کنار هم زندگی می کنند ویکدیگر را درک  نمی کنند و کمتر باهم حرف می زنند و سخن می گویند، به جای گفتگو های عاطفی و محبت آمیز در منزل بیشتر اوقات را با فیلم ، موبایل و اینترنت ... می گذرانند زندگی خسته کننده ای خواهند داشت .که جهت رهایی ازخستگی و رنج باید بیشتر به تفریح سالم و ورزش ، کوه نوردی و طبیعت گردی بپردازند تا شادابی و نشاط روحی و جسمی بیشتری به دست آورند .
ادامه دارد +


مشکل مسکن و ازدواج جوانان حاصل بی برنامگی دولت های قبلی است

  • 565
حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده کارشناس فرهنگی،عضو هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان سازمان میراٍث فرهنگی کشور

۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ خرداد ساعت 01:04

 

شورای عالی جوانان به منظور ارج نهادن به مقام ، منزلت و شخصیت جوانان و فرآهم کردن فرصت های مناسب و تضارب آراء و تعالی افکار و بهاء دادن به جوانان و ساماندهی و پی گیری امور مرتبط با آنان مصوبه ای دارد.

اکنون و همزمان با سالروز ولادت با سعادت دلاور کربلا شیر مرد جوان ،حضرت علی اکبر علیه السلام روز جوان و هفته جوان نام گذاری شده است. به همین مناسبت نهادها ، ارگان ها و ادارات مختلف برنامه های ویژه متناسب با جوانان برگزارمی کنند و از جوانان فرهیخته، برتر و نخبه تجلیل و تقدیر به عمل می آید. از این رو لازم می دانم به چند نکته مهم در اهمیت و ارزش جوانان بپردازم تا انشاا... توجه به جوانان و توانمندی شان بیشتر مورد توجه، اهتمام و مد نظر قرار گیرد، خوب است ابتداء به چند روایت درباره جوان اشاره شود.
 
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند :
اوصیكُمْ بِالشُّبّانِ خَیْرا فَاِنَّهُمْ اَرَقُّ اَفـْئِدَةً اِنَّ اللّه َ بَعَثَنى بَشیرا وَ نَذیرا فَحالَـفَنِى الشُّبّانُ وَ خالَفَنِى الشُّیوخُ، ثُمَّ قَرَاَ «فَطالَ عَلَیْهِمُ الاَْمَدُ فَقَسَتْ قُلوبُهُمْ»؛
شما را به نیكى با جوانان سفارش مى كنم، چرا كه آنان، دل هاى رقیق ترى دارند، به راستى كه خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگیخت، جوانان با من هم پیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. آن گاه این آیه را خواندند: «و عمر آنان به درازا كشید و دل هایشان سخت گردید. سفینة البحار، ج 2، ص 176

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله ، عتّاب بن اَسید را ـ كه جوانى 21 ساله بود، به فرماندارى مکه منصوب كردند و به او فرمان دادند كه امامتِ جماعت [و جمعه] مردم را نیز به عهده بگیرد و او نخستین فرماندار بعد از فتح مكه بود كه در این شهر، نماز جماعت [و جمعه] برگزار كرد. رسول خدا صلى الله علیه و آله ، سپس به او رو كردند و فرمودند: اى عَتّاب! مى دانى تو را با اینکه جوانی بر چه کسانی فرماندار كرده ام؟ تو را بر مردم شهر خداى عزّوجلّ فرماندار كرده ام و البته اگر كسى بهتر از تو سراغ داشتم، او را فرماندار آنان قرار مى دادم. آن حضرت، سپس به اهل مكّه نوشتند: مبادا كسى در نافرمانى از او، به كم سِن بودنش استدلال كند، چرا كه بزرگ تر، شایسته تر نیست ، بلكه شایسته تر ، بزرگ تر است بحار الأنوار ، ج 21، ص 123

عتاب تا آخر عمر پیامبر صلی الله علیه وآله در همان سمت انجام وظیفه كرد و به توفیقات درخشانى نیز دست یافت. او علاوه بر اداره شهر مكه، مراسم پر شكوه حج را نیز به طرز شایسته اى اداره مى کرد. از این رو همگان به انتخاب درست پیامبر صلی الله علیه وآله پى بردند.

امام على علیه السّلام فرمودنداِذَ ا احْتَجْتَ اِلَى الْمَشْوَرَةِ فى اَمْرٍ قَدْ طَرَاَ عَلَیْكَ فَاسْتَبْدِهِ بِبِدایَةِ الشُّبّانِ ، فَاِنَّهُمْ اَحَدُّ اَذْهانا وَ اَسْرَعُ حَدْسا ، ثُمَّ رُدَّهُ بَعْدَ ذالِكَ اِلى رَاْىِ الْكُهولِ وَ الشُیوخِ لِیَسْتَعْقِبوهُ وَ یُحْسِنُوا، اَلاِْخْتیارَ لَهُ ، فَاِنَّ تَجْرِبَتَهُمْ اَكْثَرُ ؛
هرگاه به مشورت نیازمند شدى ، نخست به جوانان مراجعه کن، زیرا آنان ذهنى تیزتر و حدسى سریع تر دارند . سپس (نتیجه) آن را به نظر میان سالان و پیران برسان تا پیگیرى کرده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب كنند، چرا كه تجربه آنان بیشتر است.
شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ، ج 20، ص 337،

روایات و داستان های فراوانی وجود دارد که هر جا از نیرو و توانمندی و تیز هوشی نیروی جوانان به خوبی استفاده شد موفقیت های زیادی را داشتیم که نمونه بارز آن 8 سال دفاع مقدس بود که در واقع اعتماد حضرت امام ومدیریت صحیح ایشان سخت ترین بحران ، یعنی جنگ تحمیلی را با موفقیت و پیروزی پشت سر گذاشتیم . اما درسالهای اخیر در بعضی از مسائل به جوانان و ظرفیت عظیم نیروی جوانی چندان بهاء داده نمی شود در حالی که جوانان و نسل سوم های انقلاب از هر جهت دارای توانمندی هستند در عرصه علم و هنر در عرصه دانش و فن آوری در میادین ورزشی ... به جرات می توان گفت که آمادگی جوانان و نسل سومی ها از نسل اول انقلاب به مراتب بیشتر است ولی باید مسولان عرصه حضور در میدان و تلاش و مدیریت جوانان را بیش از این فرآهم کنند تا در آینده کشور دچار مشکل مدیریت نباشیم .

برکسی پوشیده نیست که عمده ترین مشکلات جوانان وفرهیخگان مشکل اشتغال و بیکاری است. مدیریت کلان باید به دست با کفایت بزرگان و مجربین سپرده شود.زیرا در شرایط کنونی کشور، افراد مجرب قادر هستند ما را از بزنگاه های مهم عبور دهند. اما در کنار افراد مجرب و بزرگان هم باید از جوانان استفاده شود تا آنان نیز تجربه آموزند و در زمان نیاز با تجربه شوند و در آینده حضوری تاثیر گذار داشته باشند. بسیاری از کشورها به دلیل نداشتن نیروهای جوان در رنج هستند حال ما این همه جوان توانمند داریم پس باید از آنها به خوبی استفاده کنیم. باید برنامه ریزی اصولی صورت گیرد تا تجربیات بزرگان با دانش و توانمندی جوانان تلفیق شود تا بیش از پیش به توسعه و پیشترفت برسیم .

دیگر مشکلات عمده جوانان مسکن و ازدواج هست که دولت محترم و مجلس شورای اسلامی باید با مدیریت صحیح و برنامه مدون به حل مسایل جوانان بپردازند . ( البته بدانیم این مشکلات در این دولت فعلی به وجود نیامده است بلکه ضعف در برنامه ریزی در دولت های قبلی منجر به این معضلات شده ) که امید است دولت محترم تدبیر و امید نواقص گذشته را بر طرف کند .

بعضی ها فکر می کنند جوانان ضعف فرهنگی و دینی دارند و از فرهنگ ومذهب فاصله گرفتند. اما حقیقت این نیست؛ حضور جوانان در مراسمات مذهبی و دینی را ملاحظه کنید حضور جوانان در انتخابات در فضای سیاسی در راهپیمایی ها ...همه نشانگر این است که هنوز جوانان جهت حضور در صحنه انقلاب و نظام حرف اول را می زنند. اما انتظار می رود از این سرمایه های عظیم ملی بهتر استفاده شود ، نباید عده ای فکر کنند که مادام العمر باید در بخش های مدیریتی حضور داشته باشند و چون کبوتران حرم و پرندگان از این شاخه به آن شاخه پرواز کنند عزیزان نظام ،انقلاب ، کشور برای همه اقشار جامعه است و زنده بودن حضرت امام در دل ها بعد از 25 سال به همین خاطر بود که او به همه اقشار جامعه به ویژه جوانان توجه داشته است . به امید توسعه و پیشرفت روز افزون برای ایران و ایرانی .

منبع : خبر گزاری برنا

کارمند پرس


یادداشت روز: ایران به دلیل حضور مقدس حضرت ثامن الحجج قابلیت گردشگری مذهبی را دارد

  • 297
یادداشت روز: ایران به دلیل حضور مقدس حضرت ثامن الحجج قابلیت گردشگری مذهبی را دارد
توسعه صنعت گردشگری (مذهبی) و حركت در مسیر رو به پیشرفت و توسعه ، ودست یافتن به جایگاه مطلوب واقتصاد بدون نفت، كه از منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی است.

۱۳۹۳ سه شنبه ۲ دی ساعت 16:22

 

حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده كارشناس مذهبی به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) در یادداشتی با به ویژگی ها و قابلیت های گردشگری مذهبی در ایران نوشت: 

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی یا ابالحسن یا علی بن موسی ایهاالرضا یابن رسول الله یا حجت الله علی خلقه یاسیدنا ومولانا انا توجهنا واستشفعنا و توسلنا بک الی الله وقدمناک بین یدی حاجاتنا یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله ،

زندگی وحیات طیبه چهارده معصوم علیهم السلام به ویژه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در پرتو انوارالهی، كه مظهر ،عبودیت ، خلوص ، معرفت ،کرامت وسجایای اخلاقی وسیاسی همراه بوده است ،برای مسلمین به ویژه شیعیان و رهپویان ولایت اهل بیت علیهم السلام دارای درس ها و اندرزهای درخشانی است که در حقیقت با بهره گیری از این انوارالهی و حركت در مسیر سیره وسنت عملی ایشان می تواند بهترین روش و راه درست زندگی برای بشریت در همه زمان‌ها باشد.
 
باعنایت باینکه در ایام شهادت امام رئوف ، ضامن آهو ولی نعمت مردم متدین ایران اسلامی ثامن ائمه حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام قرار داریم ما را بر آن داشت تا به رسم ادب و عرض ارادت به ساحت مقدس آن امام همام با ذکر روایت ازآن اختر تابناک ویاد ایشان خود را به اقیانوس بیکران معرفت آن اسوه حسنه ومظهر اخلاق متصل کنیم چرا که حضرت خود فرمودند رحمت خدا برکسی باد که امر ما را زنده کند سوال شد چگونه امر شما زنده میشود؟ پاسخ داد علوم ما را یاد بگیرد وبه دیگران بیامورد .

حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) 11 ذیقعده سال 148 هجری قمری در مدینه منوره متولدشد ودر آخرماه صفر سال 203 هجری قمری در سن 55 سالگی به دست مامون مسموم وبه شهادت رسیدند در حقیقت زندگی امام هشتم به سه بخش تقسیم می شود
- 1 دوران قبل از امامت از سال 148تا 183 هجری قمری به مدت 35 سال
2 - دوران امامت 17 سال در مدینه منوره
3 - دوران امامت به مدت سه سال در خراسان که در واقع حساس ترین و مهمترین دوره زندگی سیاسی و فرهنگی آن حضرت بوده است
اگر بخواهیم به بخش ها ودوران های زندگی آن حضرت بپردازیم در این فرصت كوتاه مجال آن نیست. 
اما با اشاره مختصر به حدیث مهم و ارزشمند سلسله الذهب و عمل به آن به یقین ما را به اقیانوس بی كران و خورشید عالم تاب الهی وصل می كند.

بقيه در ادامه مطلب


ليست صفحات


تعداد صفحات : 6


ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 47
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 3
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
            آي پي امروز آي پي امروز : 1
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
            بازدید هفته بازدید هفته : 26
            بازدید ماه بازدید ماه : 1153
            بازدید سال بازدید سال : 2496
            بازدید کلی بازدید کلی : 49808

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 3.14.70.203
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            خبرنامه

            خبرنامه

              براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



              آخرین نطرات کاربران

              آخرین نطرات کاربران

                درباره ما

                   نواندیشی دینی
                  به وب سایت : من خوش آمدید اینجانب عباسعلی باباگل زاده چاری به جهت علاقه به فعالیت های فرهنگی اجتماعی و سیاسی . این وب سایت را طراحی نمودم تا بتوانم در فضای مجازی و رسانه همچنین ارتباط با مردم و جوانان عزیز سعی نمایم در حوزه نواندیشی دینی و برمحور اعتدال و اخلاق انسانی فعالیت فرهنگی اجتماعی داشته باشم از همه دوستان گرانقدر و فرهیخته تقاضا دارم با ارائه هرگونه پیشنهاد و انتقاد ما را در پیشبرد اهداف یاری فرمایند . با تشکر شادکام و سر فراز باشید

                کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به نواندیشی دینی بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف