نواندیشی دینی

، ما درس یزرگی که از فرهنگ عاشورا و اربعین می توانیم بگیریم ،شجاعت و نهراسیدن از دشمنان واستکباراست

  • 322

   عباسعلی باباگل زاده

در عدد چهل خصوصیت و اسراری  نهفته است که حقیقت آن برای ما چندان روشن نیست.به عنوان مثال فرمودند با  توجه به ویژگى‏هاى انسان، «چهل بار» تکرار یک رفتار پسندیده و نیکو موجب ملکه  معنوى و ذهنی و  تعمیق آن رفتار و قا بلیت نزول فیض خاص خداوند مى‏شود.

در روایات اسلامی هم عدد چهل جایگاه ویژه اى دارد. مانند چله نشینى براى رفع حاجات, حفظ کردن چهل حدیث, که حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: كسى كه چهل حديث از احاديث ما را حفظ كند خداوند او را روز قيامت عالم و فقيه مبعوث كند، کمال عقل در چهل سالگى, دعا براى چهل مؤمن در نماز شب ،مبعوث شدن حضرت محمد (ص) به عنوان پیامبر در سن چهل سالگی ، میقات حضرت موسی علیه السلام با پروردگارش در چهل روز که در قرآن هم آمده است ، فتم میقات ربه اربعین لیله ، عبادت حضرت آدم علیه السلام در چهل شبانه روز در کوه صفا ، کسی که چهل روز برای خداوند خالص باشد حکمت بر قلب و زبانش جاری می شود ، که این ها چند نمونه از عدد چهل در بیان بزرگان و معصومین نقل گردیده است که بیش از ده ها مطلب در باره اهمیت عدد چهل وجود دارد که در این فرصت مجال آن نیست .

 

اما در فرهنگ عاشورا، اربعین حسینی  به چهلمین روز شهادت حضرت امام حسین بن علی(ع) گفته میشود که مصادف با روزبیستم ماه صفر است. که در این روز شیعیان،و محبان اهل بیت علیهم السلام  مراسمسوگواری عظیمی را در کشورها و شهرهای مختلف به یاد عاشورای حسینی و مظلومیت اهل بیت در اسارت بر پا میکنند و خیلی از ارادتمندان وعاشقان سرور سالار شهیدان با پای پیاده وتحمل سختی ها و خطرات احتمالی به سمت کربلای معلی مشرف می شوند تا با چشمانی اشکبار ودل های سوخته  به ذکروتوسل  پرداخته و باران اشکبار چشم خویش را بامظلومیت حسین و یارانش پیوند زنند. که با این تجدید میثاق وبیعت با حضرت عبدالله و یاران با وفایش اظهار می دارند  این راه، راه تداوم عشق است و بی گمان هیچگاه بی رهرونخواهد بود.

 

 نخستین اربعین:

 در نخستین اربعین شهادت امام حسین (ع)و یاران با وفایش ، جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی موفق به زیارت تربت مطهر حضرت سید الشهدا شدند. بنا به برخی نقلها، در همان اربعین اول ، کاروان اسرای اهل بیت (ع) دربازگشت از شام و سر راه مدینه، از کربلا گذشتند و با جابر دیدار کردند.  البته برخی از مورخان نیز آنرا نفی کرده و نپذیرفته اند، من جمله مرحوم محدث قمی در «منتهی الامال» دلایلی ذکر میکند که  دیداراهل بیت از کربلا در اربعین اول نبوده است. به هر حال، تکریم این روز و احیای خاطره غمبارو جانسوز عاشورا، رمز تداوم شعور عاشورایی در زمانهای بعد بوده است.

همانطور که مقام معظم رهبری مد ظله العالی فرمود: اربعین خصوصیتش به خاطر این است که در اربعین حسینی ، یاد شهادت حسین زنده شد و این مساله بسیار مهمی است ، که رهبر فرزانه در بیانات خود اربعین را روز مهمی برشمردند ، شیعیان و محبان اهلبیت و تما م مسلمین وآزادگان و آزادی خواهان عالم باید به این روز مهم توجه ویژه داشته با شند ،  ملاحظه کنید وقتی جریان روز عاشورا و شهادت حضرت امام حسین (ع) و یارانش اتفاق افتاد بنی امیه وعمال فاسد سعی داشتند این قیام را یک حرکت غیر دینی و غیر الهی جلوه دهند و اهداف حسینی را با تبلیغات منفی در اذهان مردم برای رسیدن به قدرت وحکومت معرفی نمایند در واقع حکومت فاسد یزید  با تغییر چهره تلاش داشت فرهنگ عاشورا و قیام را خروج از دین قلمداد کند وکار ناشایست وپلید خود را دینی نشان دهد ، که بعد از این واقعه مفسدان دچار نوعی بد مستی و خوشحالی شدند که فکر کردند به اهداف ننگین خود رسیدند  وبرای همیشه پیروز گشتند و بدون هیچ مخالفی سال ها در منصب قدرت و حکومت باقی خواهند ماند ، خواستند اهداف الهی حضرت سید الشهداء را خاموش نگه دارند و با تبلیغات انحرافی و مسموم اهل بیت را در انزوا قرار دهند ، نقل است حتی در دوران بنی عباس قبر سید الشهداء را ویران نمودند ، بر قبر مطهر آب گرفتند ودر دوران های مختلف مانع ورود زائران به کربلا و زیارت شدند ، خواستند هیچ اثری از امام حسین (ع) واهداف مقدسش باقی نماند اما موفق نشدند ودر حقیقت نور حضرت امام حسین (ع) مصباح الهدی ، چون چراغ فروزان و خورشید عالم تاب سراسر هستی را فراگرفته است ،  باید بدانیم این ایجاد بیداری و آگاهی بخشی وزنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا از تحمل رنج ها وسختی ها ونتیجه اسارت و افشاگری های حضرت زینب و حضرت امام سجاد (ع) به دست آمده است که با شجاعت تمام ، با اقتدارو صلابت ، صبر و استقامت توانستند نقشه های دشمن حلیه گر را نقش برآب نمایند ومکر وحلیه آنها را به خودشان بر گردانند تا فرهنگ عظیم وارزشمند عاشورا واهداف اصلی وحقیقی قیام را به نسل های بعدی منتقل کنند ، در حقیقت اربعین حسینی مظهر تجلی صبر و استقامت ، ظلم ستیزی ، استکبار ستیزی ، مبارزه با فساد ، شجاعت و نترسیدن از ظالمان ، عزت و افتخا ر حسینی در عالم به نمایش گذاشته شد که همگان بدانیم که نور الهی هرگز خاموش نخواهد نمی شود .  

درس های که باید اربعین گرفت

همانطور که می دانیم  اسارت حضرت امام سجاد و حضرت زینب سلام الله علیهما مجاهدت و افشارگری این اسوه های حسنه باعث بیداری وآگاهی بخشی و زنده ماندن حقیقت واقعه عاشورا گردید ،ما هم باید همواره یاد و خاطر شهدای گرانقدر کربلا و شهدای انقلاب اسلامی و اهدافشان را در دلها و بیان ها واعمال و رفتارها زنده نگه داریم و با بصیرت افزایی و ژرف اندیشی ، ورعایت تقوای الهی ، تبلیغات دروغین و شیطنت آمیز و حیله های دشمنان اسلام وانقلاب اسلامی را به خودشان برگردانیم وبا تلاش و کوشش هر روز بر علم و دانش و آگاهی خود بی افزائیم همیشه پشتیان نظام و انقلاب باشیم و به مسئولان دل سوز اعتماد کنیم و مسئولان هم با تلاش مضاعف وخدمات بیشتر بر اعتماد ملت ارزش قائل با شند چرا که اعتماد حاکمان بر ملت وملت بر حاکمان باعث رشد وتعالی و توفیق روز افزون در تمام زمینه ها می شود ، مدیران نباید فکر کنند از رعیت برتر و بالاتر وشا یسته ترهستند همواره باید خود را خدمتگزار نظام و خادم ملت بدانند حضرت امام خمینی (ره) بارها فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند وهمواره خود را در مقام یک خدمتگزار می دیدند.

 قدرت های ظالم و ستمگر با امکانات فراوان و پول های گزاف و تحریم های ناجوانمردانه در صدد تخریب اسلام ناب محمدی و ترویج اسلام غیر منطقی و استکباری هستند که نمونه بارز آن تجهیز تروریسم هایی همچون داعش  که  با این افکار انحرافی وپلید درقالب دین  در حقیقت می خواهند اسلام حقیقی را بد و ناکارآمد جلوه دهند ، ما درس یزرگی که از فرهنگ عاشورا و اربعین می توانیم بگیریم این است که با وحدت همدلی یک پارچگی و اتحاد و تحمل مشکلات وسختی ها، نهراسیدن از دشمنان و شجاعت تمام  بر کارآمدی اسلام ناب محمدی بی افزائیم تا مکر وحیله دشمنان چون گذشته به خودشان برگردد .


حذف معاونت فرهنگی از سازمان میراث فرهنگی اشتباه بود

  • 374
کارشناس فرهنگی و مذهبی در گفت‌وگو با برنا:
 
حجت‌الاسلام عباسعلی باباگل‌زاده گفت: باتوجه به تأکید رهبر فرزانه انقلاب بر فعالیت‌های فرهنگی، حذف معاونت فرهنگی از سازمان میراث فرهنگی اشتباه بود

۱۳۹۲ سه شنبه ۱ مرداد ساعت 12:06

 

اهمیت گردشگری و سفر بر کسی پوشیده نیست و در تمامی جهات تاثیرگذار است. بر همین اساس با رئیس سابق کمیته گردشگری مذهبی میراث اداره کل استان تهران عباسعلی باباگل زاده به گفت‌و‌گو نشینیم.

به عنوان کارشناس فرهنگی و مذهبی بفرمایید آیا در دین مبین اسلام به امر گردشگری و سفر توجه ای شده؟

بشر همواره در طول تاریخ از بدو خلقت تا کنون در زندگی خود به عناوین مختلف و گوناگون ناگزیر به انجام سیر و سفر بوده است.
 
در حقیقت ادامه حیات بشر در گرو برقراری ارتباط و تعامل با افراد، اقوام و قبایل دور و نزدیک بوده است تا به این وسیله نتایج قابل توجهی را در زمینه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی ، اقتصادی به دست آورد.
 
پس بنابراین سیر و سفر به اماکن دیدنی و جایگاه‌های تاریخی و دیدن زیبایی‌های طبیعت در تاریخ زندگی بشر سابقه طولانی داشته و همواره مورد توجه و اهتمام انسان‌ها بوده  است. در واقع گردشگری وسیله‌ای است که افراد را با مذاهب و فرهنگ‌های متفاوت آشنا می‌کند و به هم پیوند می‌زند. به همین دلیل کمک می‌کند با وجود تنش‌های سیاسی فرهنگی و اجتماعی یکدیگر را بهتر درک کنند.


سبک زندگی شهدا بهترین الگو برای جوانان است

  • 292
فرمانده پایگاه مقاومت بسیج«سردارشهیدحاج احمدکاظمی»در گفت‌و گو با برنا:
حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده گفت: بهره گیری از خاطرات و زندگی نامه و وصیت نامه های شهدا وسرداران شهید برای جوانان امروز ما بهترین الگو و سبک زندگی است.

۱۳۹۲ شنبه ۳۰ شهریور ساعت 11:43

 

مجاهدت واستقامت ملت مسلمان ایران در هشت سال دفاع مقدس آینه اقتدار صلابت وحیثیت والای کشور گردید، جنگی که به صورت ناجوانمردانه برملت صبور ومومن کشور ما تحمیل گردید، بی تردیدهمه پیشرفت ها،امنیت واقتدارایران اسلامی مدیون  جوانان این مرز و بوم خون پاک هزاران شهیدو از خود گذشتگی ایثارگرانی است که جان شیرین خود را در طبق اخلاص نهادند تا امروز در جهان سربلند باشیم ، به مناسبت هفته ارزشمند دفاع مقدس حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده مشاورفرهنگی ومسئول کمیته گردشگری مذهبی سابق اداره کل میراث فرهنگی استان تهران وفرمانده پایگاه مقاومت بسیج سردارشهید حاج احمد کاظمی اداره کل میراث فرهنگی استان قم. درگفت‌و گو با برنا توسعه گردشگری جنگ وهمکاری سازمان میراث فرهنگی با راهیان نور و ایجادموزه دفاع مقدس وگنجینه آثارشهداء پرداختند که از نظرتان می گذرد.
 
همه می دانیم جنگ ویران کننده و خانمان سوز است. چگونه است جنگ ما در مقابل دشمن همواره به عنوان یک ارزش و دفاع مقدس یاد می شود؟
بسم ا... الرحمن الرحیم ، ضمن گرامی‌داشت یادو خاطرشهداء درهفته ارزشمند دفاع مقدس خدمت تان عرض کنم ملت ما آغازگرجنگ نبود ،جنگ خانمان سوز برمردم صلح طلب و انسان دوست ما تحمیل شد و ملت دلاور در عرصه دفاع قرارگرفت ومقدس است چون هدف ملت مقدس بود در واقع دفاع از وطن آب خاک وناموس ازهرجهت ارزشمند ومقدس است، شما ملاحظه کنید استکبار جهانی با تحریک رژیم بعثی صدام به دنبال نابودی انقلاب اسلامی و سلطه برمنطقه بود و ایستادگی ملت شهید پروردفاع از انقلاب و دفاع ازارزش های دینی والهی بود بر همین اساس شهادت برای ملت ما یک افتخار وسربلندی محسوب می‌شود وما به آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام ایمان واعتقادقلبی داریم و مرگ را پایان زندگی نمی‌دانیم و در مکتب ما مرگ در راه خدا و دفاع از اسلام بزرگترین عزت و افتخار است وشهادت حیات طیبه و زندگی جاودانه است.


اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ خدا فقط عمل پرهیزگاران را مى پذیرد

  • 316

تفسیر غلط از دین، ممنوع است

چندى بود كه در میان مردم عوام ، نام شخصى بسیار برده مى شد. و شهرت او به تقدس و تقوا و دیانت پیچیده بود. همه جا عامه مردم، سخن از بزرگى و بزرگوارى او مى گفتند. مكرر در محضر امام صادق، سخن از آن مرد و ارادت و اخلاص عوام الناس نسبت به او به میان مى آمد. امام به فكر افتاد كه دور از چشم دیگران ، آن مرد بزرگوار را كه تا این حد مورد علاقه و ارادت توده مردم واقع شده از نزدیك ببیند.

یك روز، به طور ناشناس ، نزد او رفت ، دید ارادتمندان وى كه همه از طبقه عوام بودند غوغایى در اطراف او بپا كرده اند. امام بدون آنكه خود را بنمایاند و معرفى كند، ناظر جریان بود. اولین چیزى كه نظر امام را جلب كرد، اطوارها و ژستهاى عوام فریبانه وى بود. تا آنكه او از مردم جدا شد و به تنهایى راهى را پیش گرفت . امام آهسته به دنبال او روان شد تا ببیند كجا مى رود و چه مى كند و اعمال جالب و مورد توجه این مرد از چه نوع اعمالى است؟

طولى نكشید كه آن مرد جلو دكان نانوایى ایستاد. امام با كمال تعجب مشاهده كرد كه این مرد، همینكه چشم صاحب دكان را غافل دید، آهسته دو عدد نان برداشت و در زیر جامه خویش مخفى كرد و راه افتاد. امام با خود گفت ، شاید منظورش خریدارى است و پول نان را قبلاً داده یا بعدا خواهد داد. ولى بعد فكر كرد، اگر این طور بود پس چرا همینكه چشم نانواى بیچاره را دور دید نانها رابلند كرد و راه افتاد.

باز امام آن مرد را تعقیب كرد و هنوز در فكر جریان دكان نانوایى بود كه دید در مقابل بساط یك میوه فروش ایستاد، آنجا هم مقدارى درنگ كرد و تا چشم میوه فروش را دور دید، دو عدد انار برداشت و زیر جامه خود پنهان كرد و راه افتاد. بر تعجب امام افزوده شد. تعجب امام آن وقت به منتها درجه رسید كه دید آن مرد رفت به سراغ یك نفر مریض و نانها و انارها را به او داد و راه افتاد، در این وقت امام خود را به آن مرد رساند و اظهار داشت : من امروز كار عجیبى از تو دیدم تمام جریان را برایش بازگو كرد و از او توضیح خواست.

او نگاهى به قیافه امام كرد و گفت : خیال مى كنم تو جعفر بن محمدى ؟
بلى درست حدس زدى ، من جعفر بن محمدم.

البته تو فرزند رسول خدایى و داراى شرافت نسب مى باشى ، اما افسوس كه این اندازه جاهل و نادانى .
چه جهالتى از من دیدى ؟

همین پرسشى كه مى كنى از منتهاى جهالت است ، معلوم مى شود كه یك حساب ساده را در كار دین نمى توانى درك كنى ، مگر نمى دانى كه خداوند در قرآن فرموده:
مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ اَمْثالِها
هر كار نیكى ده برابر پاداش دارد.
باز قرآن فرمود:
وَمَنْ جاَّءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلا یُجْزى اِلاّ مِثْلَها
هر كار بد فقط یك برابر كیفر دارد

روى این حساب پس من دو نان دزدیدم دو خطا محسوب شد، دو انار هم دزدیدم دو خطاى دیگر شد، مجموعا چهار خطا شد، اما از آن طرف آن دو نان و آن دو انار را در راه خدا دادم ، در برابر هر كدام از آنها ده حسنه دارم، مجموعا چهل حسنه نصیب من مى شود. در اینجا یك حساب خیلى ساده نتیجه مطلب را روشن مى كند. و آن اینكه چون چهار را از چهل تفریق كنیم ، سى و شش باقى مى ماند. بنابراین من 36 حسنه خالص دارم . و این است آن حساب ساده اى كه گفتم تو از درك آن عاجزى !!!

خدا تو را مرگ بدهد، جاهل توئى كه به خیال خود این طور حساب مى كنى . آیه قرآن را مگر نشنیده اى كه مى فرماید: اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ خدا فقط عمل پرهیزگاران را مى پذیرد

حالا یك حساب بسیار ساده كافى است كه تو را به اشتباهت واقف كند، تو به اقرار خودت چهار گناه مرتكب شدى و چون مال مردم را به نام صدقه و احسان به دیگران دادى نه تنها حسنه اى ندارى ، بلكه به عدد هر یك از آنها گناه دیگرى مرتكب شدى . پس چهار گناه دیگر بر چهار گناه اولى تو اضافه شد و مجموعا هشت گناه شد هیچ حسنه اى هم ندارى.

امام این بیان را كرد و در حالى كه چشمان بهت زده او به صورت امام خیره شده بود، او را رها كرد و برگشت.
امام صادق وقتى این داستان را براى دوستان نقل كرد، فرمود:
اینگونه تفسیرها و توجیه هاى جاهلانه و زشت در امور دینى سبب مى شود كه عده اى گمراه شوند و دیگران را هم گمراه سازند

منبع: داستان راستان، از استاد شهید مطهری


دیگران کاشتند و ما خوردیم ، ما می کاریم تا دیگران بخورند

  • 543

پاسخ حکیمانه. پاداش سخاوتمندانه

ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﻮﺷﯿﺮﻭﺍﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩﺗﺎ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺟﻤﻠﻪ ﺣﮑﯿﻤﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺑﮕﻮﯾﺪ، ﺑﻪ ﺍﻭﭼﻬﺎﺭﺻﺪ ﺳﮑﻪ ﻃﻼ ﺑﺪﻫﻨﺪ .
ﺭﻭﺯﯼ ﺩﺭ ﺣﺎلی که ﺍﺯ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﺰﺭﻋﻪﺍﯼ ﻣﯽ ﮔﺬﺷﺖ، ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﻧﻮﺩ ﺳﺎﻟﻪ ﺍﯼ ﺭﺍ ﺩﯾﺪﮐﻪ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﮐﺎﺷﺘﻦ ﻧﻬﺎﻝ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﺍﺳﺖ .
ﺍﻧﻮﺷﯿﺮﻭﺍﻥ ﺟﻠﻮ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺍﺯ ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﭘﺮﺳﯿﺪ :

ﻧﻬﺎﻝﺯﯾﺘﻮﻥ ﺑﯿﺴﺖ ﺳﺎﻝ ﻃﻮﻝ ﻣﯽ ﮐﺸﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺑﺎﺭﺑﻨﺸﯿﻨﺪ ﻭ ﺛﻤﺮ ﺩﻫﺪ، ﺗﻮ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺳﻦ ﻭ ﺳﺎﻝ ﺑﺎ ﭼﻪ ﺍﻣﯿﺪﯼ ﻧﻬﺎﻝ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﻣﯽ ﮐﺎﺭﯼ؟ ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﻟﺒﺨﻨﺪﯼ ﺯﺩ ﻭﮔﻔﺖ :

ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﮐﺎﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺧﻮﺭﺩﯾﻢ، ﻣﺎ ﻣﯽ ﮐﺎﺭﯾﻢ ﺗﺎ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺑﺨﻮﺭﻧﺪ .
ﺍﻧﻮﺷﯿﺮﻭﺍﻥ ﺍﺯ ﺟﻮﺍﺏ ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﺧﻮﺷﺶ ﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ :

ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺟﻮﺍﺑﺖ ﺣﮑﯿﻤﺎﻧﻪ ﺑﻮﺩ!

ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﭼﻬﺎﺭﺻﺪ ﺳﮑﻪ ﻃﻼ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﺪﻫﻨﺪ . ﭘﯿﺮﻣﺮﺩﺧﻨﺪﯾﺪ ، ﺍﻧﻮﺷﯿﺮﻭﺍﻥ ﮔﻔﺖ: ﭼﺮﺍ ﻣﯽ ﺧﻨﺪﯼ ؟
ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﮔﻔﺖ : ﺯﯾﺘﻮﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﯿﺴﺖ ﺳﺎﻝ ﺛﻤﺮﻣﯽ ﺩﻫﺪ، ﺍﻣﺎ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﻣﻦ ﺍﻻﻥ ﺛﻤﺮ ﺩﺍﺩ .
ﺍﻧﻮﺷﯿﺮﻭﺍﻥ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩ ﭼﻬﺎﺭﺻﺪ ﺳﮑﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﺪﻫﻨﺪ
ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺧﻨﺪﯾﺪ ، ﺍﻧﻮ ﺷﯿﺮﻭﺍﻥ ﮔﻔﺖ: ﺍین باﺭ ﭼﺮﺍ ﺧﻨﺪﯾﺪﯼ؟
ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﮔﻔﺖ : ﺯﯾﺘﻮﻥ ﺳﺎﻟﯽ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﺛﻤﺮ ﻣﯽﺩﻫﺪ، ﺍﻣﺎ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﻣﻦ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺛﻤﺮ ﺩﺍﺩ .
ﺍﻧﻮﺷﯿﺮﻭﺍﻥ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩ ﭼﻬﺎﺭﺻﺪ ﺳﮑﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﺪﻫﻨﺪ.

…ﻭ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺩﻭﺭ ﺷﺪ .
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺳﺮﺑﺎﺯﺍﻥ ﭘﺮﺳﯿﺪ:
ﺳﺮﻭﺭﻡ ! ﭼﺮﺍ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻋﺠﻠﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺭﻓﺘﯿﺪ؟
انوﺷﯿﺮﻭﺍﻥ ﮔﻔﺖ : ﺍﮔﺮ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪﻡ ،ﺍﯾﻦ ﭘﯿﺮﻣﺮﺩ ﺧﺰانه را خالی


اعمالی پذیرفته می شود که خالصانه برای خدا انجام گیرد .

  • 242

مسجد بهلول عاقل


مى گویند: مسجدى مى ساختند بهلول سر رسید و پرسید چه مى كنید؟
گفتند: مسجد مى سازیم .

گفت : براى چه پاسخ دادند: براى چه ندارد براى رضاى خدا.

بهلول خواست میزان اخلاص بانیان خیر را به خودشان بفهماند، محرمانه سفارش داد سنگى تراشیدند و روى آن نوشتند مسجد بهلول؛ شبانه آن را بالاى سر در مسجد نصب كرد.

سازندگان مسجد روز بعد آمدند و دیدند بالاى در مسجد نوشته شده است مسجد بهلول ناراحت شدند؛ بهلول را پیدا كرده به باد كتك گرفتند كه زحمات دیگران را به نام خودت قلمداد مى كنى ؟!

بهلول گفت : مگر شما نگفتید كه مسجد را براى خدا ساخته ایم ؟ فرضا مردم اشتباه كنند و گمان كنند كه من مسجد را ساخته ام خدا كه اشتباه نمى كند.

چه بسا كارهاى بزرگى كه از نظر ما بزرگ است ولى در نزد خدا پشیزى نمى آرزد. شاید بسیارى از بناهاى عظیم از معابد و مساجد و زیارتگاهها و بیمارستانها و پلها و كاروانسراها و مدرسه ها چنین سرنوشتى داشته باشند حسابش با خداست

رسول خدا (ص) فرمود:
إذا عَمِلْتَ عَمَلاً فاعْمَلْ للّه‏ِ خالِصاً ؛ لأ نَّهُ لا یَقْبَلُ مِن عِبادِهِ الأعْمالَ إلّا ما كانَ خالِصاً.
هر گاه عملی انجام دادی، خالصانه برای خدا انجام بده؛ چرا که فقط اعمالی پذیرفته می شود که خالصانه برای خدا انجام شده باشد.

منابع: 1- میزان الحکمه 2- کتاب عدل الهی، از استاد شهید مطهری



می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,,,,,

عاملان ناامنی و تفرقه درجهان اسلام صهیونیست‌ها هستند

  • 1101
عاملان ناامنی و تفرقه درجهان اسلام صهیونیست‌ها هستند
حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده فرمانده پایگاه مقاومت بسیج سردارسر لشکرشهیدحاج احمد کاظمی میراث فرهنگی قم

یاد داشت روز

بسم الله الرحمن الرحیم
محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم ... محمد (ص) فرستاده خدااست ویاران و همراهانش برکافران بسیار قوی دل وسخت وبایکدیگر بسیار مشفق ومهربانند.
ضمن تبریک ایام ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام ،رحمت عالمیان مظهرعبادت ،صبر واستقامت و شجاعت ،بهترین اسوه حسنه ، محور وحدت جهان اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله و سلم که این ایام سرار نوربه دستور حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماد وحدت مسلمین جهان، هفته وحدت نامیده شده است.  حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی رهبر معظم انقلاب ولی امر مسلمین هم بر ادامه وحدت بین ملت های مسلمان همواره تاکید فراوان دارند. وحدت وبصیرت رامهمترین عامل پیروزی و نصرت الهی می‌دانند. توجه داشته باشیم مقام معظم رهبری فرمودند مذاهب اسلامی باید دست در دست هم برادر وار درجهت اهداف و آرمان های بلند اسلامی به کمک هم حرکت کنند .

در حقیت قرآن کریم این وحی الهی بزرگترین معجزه پیامبر اسلام هدیه آسمانی به اهل زمین علاوه برهدایت و راهنمایی بشریت برای قرار دادن انسان‌ها وجوامع بشری با هدف وحدت یک پارچگی واتحاد به جهانیان و به ویژه برمسلمانان عرضه و نازل شد است .در سوره آل عمران آیه 103 خداوند می فرمایند: واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا و اذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا ...همگی به رشته دین خدا چنگ زده و به راههای متفرق (مدعیان دین ساز ) نروید. به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید خدا در دل‌های شما الفت ومهربانی انداخت و به لطف خداوند همه برادردینی یکدیگر شدید. علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه در تفسیر المیزان می‌فرمایند حبل الله همان قرآن و رسول خدااست.


لزوم توجه مدیران به گردشگری مذهبی در کشور

  • 825
لزوم توجه مدیران به گردشگری مذهبی در کشور
یادداشت روز/

لزوم توجه مدیران به گردشگری مذهبی در کشور

 
حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده کارشناس مذهبی ،مشاورمدیرکل ومسئول کمیته گردشگری مذهبی سابق میراث فرهنگی استان تهران

۱۳۹۲ چهارشنبه ۲۳ بهمن ساعت 15:37

 

قل سیروا فی الارض فانظروا کیف بدأ الخلق ثم الله ینشئ النشأًة الاخرة ان الله علی کل شئ قدیر (سوره عنکبوت آیه )20
ترجمه : ای رسول به مردم بگو در زمین سیرکنید وببینید که خدا چگونه خلق را ایجا د کرده سپس نشأ ت آخرت را ایجا د خواهد کرد که خداوند برهر چیز توانااست.

این آیه بشر را ارشاد می کند برسیر و گردش در زمین تا بدانند که چگونه خلقت آغاز و ایجاد گردیده است و خداوند چطور بدون نقشه قبلی والگو آنان را با نیروهای همانند یکدیگر آفریده است. می خواهد به ما بفهماند که خداوند مقتدر براحتی می تواند با قدرت بی کران خود نشأت آخرت وحیات مجدد را ایجاد کند. در حقیقت آیه به صراحت دلالت دارد براهمیت گردشگری وارتقا فرهنگی وخداشناسی بوسیله سیر وسیاحت درروی کره خاکی وپی بردن به قدرت بی نهایت پروردگار متعال.

گردشگری مذهبی یکی ازمهمترین انواع توریسم است که بسیاری از مراکز مذهبی در دنیا مانند بیت المقدس، واتیکان، مکه، تبت و لهاسا، معابد هند،کلیسای نتردام و... از جمله محل هایی است که در جذب توریسم مذهبی سابقه ای دیرینه دارند. که این نوع توریسم توانستند با کمترین تبلیغات وهزینه علاقمندان زیادی را به خود جلب کنند.این مناطق مذهبی همواره خاستگاه توریسم هایی هستند که به قصد زیارت وگردش مذهبی به این کشور ها سفر می‌کنند. از سوی دیگراین شکل از توریسم کم حاشیه ترین توریسم در کشورهای مقصد به شمار می‌ روند.

امروزه بسیاری از طرفداران مذاهب و ادیان مختلف مناطقی خاص را به عنوان اجرای فرایض دینی وآیین خود دارند مانند روز جهانی جوان که به ابتکار واتیکان برای جذب کردن باورهای دینی در بین جوانان کاتولیک به صورت جهانی برگزار می شود. یکی از مراسماتی است که سالانه بیش از 435 هزار مسافر از 197 کشور را به کشور های مقصد جذب می‌کند. این سفر، یکی از بزرگ ترین آیین های مذهبی برای جوانان بیشترکشور ها است.که به عنوان نمونه این سفر درسال 2005 با جمعیت فراوانی درآلمان برگزار شد.

دردین مبین اسلام نیز، آیین حج به عنوان یکی از بزرگ ترین مراسم مذهبی جهان سالانه بیش از 2 میلیون زائر را در شهر مکه گردهم می‌آورد. پیش بینی می‌شود که گردشگری مذهبی عربستان سعودی در دهه آینده، هر ساله از رشدی 20 درصدی بهره ببرد و تا سال 2020، تعداد2/43 میلیون نفر از شهرهای مکه و مدینه دیدن کنند که این امر، مستلزم 50 هزار اتاق اضافی در هتل ها و 74 هزار واحد مُبله در این مناطق خواهد بود.

درکشور ایران اسلامی یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه مسئولان و نهادهای فرهنگی وبه ویژه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قرار گیرد موضوع زیارت وگردشگری مذهبی است .در حقیقت زیارت وگردشگری مذهبی دارای جنبه های فراوانی است ازجمله جنبه اجتماعی ،فرهنگی ومعنوی، سیاسی، اقتصادی ،علمی و... . گردشگری ابزاری است که افراد را با مذاهب وسلایق و فرهنگ های متفاوت نزدیک می‌کند تا تنش های سیاسی ،فرهنگی و اجتماعی کمترشود.

با ایجاد پیوندهای فرهنگی و اقتصادی وسیاسی گردشگری مذهبی و پویا شرایطی بوجود می‌آورد که افراد یکدیگر را بهتر درک کنند مانند حضور مسلمین با فرهنگ ها و سلایق های مختلف درحج و دیگر اماکن زیارتی . گردشگری مذهبی آنقدر اهمیت دارد. سازمان جهانی جهانگردی مذهب را به عنوان یکی از اصلی ترین انگیزه سفرشناخته است. در ایران اسلامی به دلیل بارگاه منور و ملکوتی حضرت ثامن الائمه علی بن موسی الرضا علیه السلام در مشهد مقدس ،حرم مطهره کریمه اهل بیت، ملائک پاسبان حضرت معصومه سلام الله علیها در قم و حضرت احمدبن موسی معروف به شاه چراغ درشیراز و حضرت عبدالعظیم حسنی در ری ودیگر بقاع متبرکه که بیش از 8 هزار اماکن مذهبی و تاریخی در ایران وجود دارد .که به اذعان کارشناسان از نظر آثار تاریخی در رتبه دهم دنیا و از نظر جاذبه های طبیعی واماکن دیدنی زیبا و جذاب در رتبه پنجم در جهان قرار داریم. ولی متاسفانه سهم گردشگری ایران در حد یک در صد هم نمی رسد.

بیش از 250 میلیون شیعیان در جهان داریم که اگربرای جذب شیعیان دنیا برنامه ریزی شود توریسم مذهبی احیاء خواهد شد، حدود 120 کشوراز طلاب خارجی در حوزه علمیه قم جامعه المصطفی العالمیه مشغول به تحصیل هستند. هرکدام می توانند معرف جاذبه های ایران به دنیا باشند که از این ظرفیت عظیم تاکنون استفاده نشده است، ظرفیت ها و مزیت های موجود درگردشگری مذهبی وظایف مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور را چند برابر می کند.چرا که ما می توانیم با توسعه گردشگری و جذب انواع توریسم. فرهنگ غنی و آداب ورسوم مردم کشورمان را انتقال دهیم وتبلیغات منفی وضد ایرانی دشمنان را در هم شکنیم وحتی دین خودمان را به دنیا صادر کنیم.

حال که در مسیر اعتدال ،عقلانیت وتدبیر قرار داریم. ودر حال شکسته شدن تحریم های ظالمانه هستیم ،مسئولان باید با برنامه ریزی و تعامل با دستگاه ها و نهادهای مرتبط ، با توسعه و ترویج اخلاق در گردشگری وایجاد شبکه جهانی گردشگری ومعرفی جاذبه های ایران و فراهم کردن بسترهای جذب توریسم مذهبی با آموزش های تخصصی وبالابردن ظرفیت توریسم پذیری در جامعه تلاش مضاعف داشته باشند، وقتی در ایام اربعین بیش از 20 میلیون زائربه کربلای معلی مشرف شدند ،نشانگر این است که ارادتمندان به اهل بیت علیهم السلام علاقمند هستند از اقصی نقاط جهان به زیارت مشرف شوند ، این همه اماکن تاریخی و مقدس درکشوروجود دارد.

به ویژه حرم منوروملکوتی حضرت امام رضا و حضرت فاطمه معصومه واحمدبن موسی علیهم السلام ...برای کشور ایران یک فرصت و مزیت عالی است که با برنامه ریزی و جذب توریسم مذهبی علاوه برجنبه معنوی وفرهنگی می توان اقتصاد ایران را رونق داد و مشکل اشتغال جوانان را تاحدی حل کرد که متاسفانه دردولت قبلی و تاکنون ازاین ظرفیت به خوبی استفاده نشده است . حضور جناب دکتر سلطانی فردر رأس سازمان میراث فرهنگی را به فال نیک گرفته چرا که ایشان سال هاست در امور اجرایی و فرهنگی کشوردارای تجربیات درخشان وارزنده است.
 
در راستای تعمیق بخشیدن و انسجام گرفتن به امور فرهنگی در سازمان با نگاه فرهنگی واجتماعی که ایشان دارند پیشنهاد می شود با اولویت بخشی به برنامه های فرهنگی واحیاء معاونت یا مرکز امور فرهنگی درسازمان و تشکیل اداره کل یا ستاد گردشگری مذهبی اقدام گردد، چرا که هرسه معاونت در سازمان یعنی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ارتباط مستقیم با کار فرهنگی دارند ودر اصل فرهنگی هستند که دردولت گذشته معاونت فرهنگی از چارت سازمان حذف شده است که در واقع حذف آن اشتباه بود ،همچنین گردشگری مذهبی که از نوع توریسم فرهنگی است وبه دلیل اماکن زیارتی فراوان درکشوراغلب گردشگری وسفر،مذهبی و زیارتی است باید به استان هایی که ظرفیت عظیمی برای پذیرش توریسم مذهبی دارند مورد توجه ویژه قرارگیرند ودر مدیریت این استانها مدیرانی با نگاه فرهنگی ،که دارای برنامه های بلند مدت هستند انتصاب شوند. که درحقیقت ظرفیت های استانی را بشناسند تا بتوانند با تعامل استانداری ها و معاونت امور زائرین در استان های زیارتی وتعامل با متولیان اماکن زیارتی شاخص و دیگر نهادهای فرهنگی به توسعه گردشگری مذهبی وایجاد اشتغال وجذب سرمایه گذاران ، موفق عمل کنند .

منبع خبرگزاری برنا


ليست صفحات


تعداد صفحات : 6


ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 47
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 26
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 3
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
            آي پي امروز آي پي امروز : 9
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
            بازدید هفته بازدید هفته : 26
            بازدید ماه بازدید ماه : 1176
            بازدید سال بازدید سال : 2519
            بازدید کلی بازدید کلی : 49831

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 3.129.19.251
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            خبرنامه

            خبرنامه

              براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



              آخرین نطرات کاربران

              آخرین نطرات کاربران

                درباره ما

                   نواندیشی دینی
                  به وب سایت : من خوش آمدید اینجانب عباسعلی باباگل زاده چاری به جهت علاقه به فعالیت های فرهنگی اجتماعی و سیاسی . این وب سایت را طراحی نمودم تا بتوانم در فضای مجازی و رسانه همچنین ارتباط با مردم و جوانان عزیز سعی نمایم در حوزه نواندیشی دینی و برمحور اعتدال و اخلاق انسانی فعالیت فرهنگی اجتماعی داشته باشم از همه دوستان گرانقدر و فرهیخته تقاضا دارم با ارائه هرگونه پیشنهاد و انتقاد ما را در پیشبرد اهداف یاری فرمایند . با تشکر شادکام و سر فراز باشید

                کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به نواندیشی دینی بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف