نواندیشی دینی

ایجاد نا امنی باعث آسیب به گردشگری در کشور می شود

  • 439
ایجاد نا امنی باعث آسیب به گردشگری در کشور  می شود
نباید اجازه داد که برخی از خود سرها که هیچ وابستگی به نظام و انقلاب و مسئله امربه معروف ونهی از منکر ندارند در صدد تخریب و ایجاد ناامنی بر آیند.

۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان ساعت 10:29 

 

افکارجهانی و ملت ها تصویر خوبی از جمهوری اسلامی دارند که نمونه بارز آن حضور گردشگران خارجی و رشد صنعت گردشگری نسبت به گذشته است.
 
در آستانه ایام محرم، ماه ایثارو گذشت ، ماه استقامت و مقاومت، ماه احیاء اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله ،  حجت الاسلام عباسعلی بابا گل زاده کارشناس فرهنگی و مسئول سابق کمیته گردشگری مذهبی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به هدف اصلی از قیام ابا عبد الله الحسین علیه السلام در یا داشتی به خبرگزاری برنا، موضوع امر به معروف و نهی از منکررا اصلاح جامعه داشتند . وی چنین می نگارد. 
هد ف واقعی امام حسین(علیه السلام) از قیام را به آسانى و بدون تكلّف مىتوان از سخنان آن حضرت استنباط كرد.
 
آن گاه كه امام(علیه السلام) بر اثر تهاجم عمّال حكومت ناچار شد از مدینه خارج گردد، در نامه ای که به برادر خود محمد حنفیه نوشته است، هدف اصلی خود را از قیام در برابر ستمگران و ظالمان این چنین تبین کرده است.
 
«إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْكَرِ وَأَسیرَ بِسیرَةِجَدّى وَأَبى عَلِىِّ بْنِ أَبیطالِب»; یعنى: «من از روى خود خواهى و خوشگذرانى و یا براى فساد و ستمگرى قیام نكردم، من فقط براى اصلاح در امّت جدّم از وطن خارج شدم.
 
مى‌خواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم و به سیره و روش جدّم و پدرم على بن ابیطالب عمل كنم.»در این سخن چند نكته مهمّ، شایان توجّه است:1 ـ اصلاح امّت، 2 ـ امر به معروف و نهى از منكر، 3 ـ تحقّقِ سیره و روش پیامبر و على(علیهم السلام).
 
بهرحال امر به معروف و نهی از منکر دوفریضه الهی است که هدف بزرگ آن رشد وتعالی انسان ها واصلاح جامعه است که در حقیقت ماموریت همه پیامبران الهی و ائمه معصومین علیهم السلام در پرتو احیاء اخلاق و امر به معروف و نهی از منکر واصلاح بشر تجلی داشته است. که حضرت سید الشهداء سرور و سالار شهیدان امام حسین علیه السلام بر حسب دعوت مردم برای ترویج واحیاء اسلام ناب محمدی و درهم شکستن ظلم وسیاهی بسوی کربلا حرکت کرد که یکی از مهم ترین اهداف امام علیه السلام امربه معروف و نهی از منکر بوده است تابه این وسیله جامعه را اصلاح کند وسیره وروش پیامبر (ص) وامام علی (ع) تحقق یابد . در کلام نورانی حضرت امام علی (ع) هم داریم که در اهمیت امر به معروف ونهی از منکر فرمودند اگر همه واجبات را در یک کفه ترازو قرار دهیم و امر به معروف ونهی از منکر را دریک کفه دیگر ترازو همه واجبات به منزله یک قطره است در مقابل دریا ، به جهت اینکه همه واجبات و دستورات الهی برای سعادت و خوشبختی انسان ها آمده است و این سعادت زمانی رخ می نمایاند که بایدها و نباید ها ی الهی در مرحله عمل قرار گیرد . که با امر به معروف و نهی از منکر به یکدیگر متذکر می شویم که راه سعادت ، فلاح و رستگاری را انتخاب کنیم و از بی راهه ها دوری گزینیم . این فریضه الهی دارای شرایط خاصی است که پرداختن به آن در این مجال نیست ، اما باید بدانیم دریک حکومت اسلامی که بر اساس آموزه های قرآنی و دستورات نورانی اهل بیت پایه گذاری شده است و در راس آن ولی فقیه نا ظر بر اجرای قوانین وقوای سه گانه است تا تلاش شود اسلام ناب محمدی پیاده گردد ، امر به معروف و نهی از منکر باید طبق ضوابط و قوانین کشور انجام گیرد . وآحاد ملت وظیفه دارند با تذکر لسانی و ارشادی و دل سوزانه با شرایط خاص خودش به این فریضتین به پردازند .

اینکه هر از چند گاهی عده ای خود سر به بهانه امر به معروف و نهی از منکر به ملت آسیب وارد کنند و هزینه برای نظام مقدس ایجاد کنند. تا بیگانگان و دشمنان قسم خورده ملت ایران به این بهانه ها تصویر کشور را در عرصه بین المللی و افکار عمومی جهان بد و نا امن نشان دهند . چنین اعمالی نا معقول و غیر انسانی است که هرگز هیچ عاقلی نمی پذیرد که این رفتارها در مسیر عقلانیت و امر به معروف و نهی از منکر باشد. 

امروز به برکت خون پاک هزاران شهید، تدابیروهوشمندی رهبر فرزانه و تلاش دولت محترم جمهوری اسلامی ایران دارای عزت واقتدار، صلابت وامنیت ویژه ای در منطقه برخوردار است، باید قدر دان و شاکر خداوند متعال باشیم که این آرامش و امنیت را به ما ارزانی داده است، که علی رغم هجمه ها وتخریب های فراوان مستکبران خوشبختانه افکارجهانی و ملت ها تصویر خوبی از جمهوری اسلامی دارند که نمونه بارز آن حضور گردشگران خارجی و توسعه و رشد صنعت گردشگری نسبت به گذشته است، به ویژه حضور توریسم در قلب گردشگری ایران، اصفهان که در حقیقت این یک فرصت طلایی است برای توسعه اشتغال جوانان، که به قول ریاست محترم جمهوری مهمترین امر به معروف ایجاد توسعه و اشتغال برای کشور است. 

اگر به دقت بنگریم می بینیم که توسعه صنعت گردشگری علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق اقصادی نشانگر امنیت کشور است. وقتی گردشگران خارجی با حضور خود این امنیت، آ رامش و زیبای ها ، و اخلاق و رفتار خوب مردم را ملاحظه کنند هر کدام خود مبلغی می‌شوند برای معرفی درست ایران به دیگرملت ها که در حقیقت این حضور پرشور گردشگران در کشور باعث درهم شکستن تبلیغات منفی مخالفان و دشمنان می‌شود.
 
در این شرایط بسیارخوب نباید اجازه داد که برخی از خود سرها که هیچ وابستگی به نظام و انقلاب و مسئله امربه معروف ونهی از منکر ندارند در صدد تخریب و ایجاد ناامنی بر آیند. چند مورد اسید پاشی که کار بسیار زشت و ناپسند بوده است به هر دلیلی می‌خواهند در قطب بزرگ گردشگری ایران فضا را غبار آلود کنند. دستگاهای امنیتی و مسئولان قضای باید به شدت با چنین رفتارهای غیر انسانی وضد اسلامی برخورد کنند تا هرگز شاهد چنین مواردی حتی یک مورد هم در کشور نباشیم. 


سیاست‌زدگی و شتابزدگی، آفت سازمان میراث فرهنگی بود

  • 1240
سیاست‌زدگی و شتابزدگی، آفت سازمان میراث فرهنگی بود
حجت‌الاسلام عباسعلی باباگل‌زاده گفت: شتابزدگی در دولت گذشته موجب آسیب جدی و جبران‌ناپذیر به سازمان میراث فرهنگی شد.

۱۳۹۲ یکشنبه ۱۰ شهریور ساعت 12:54

 

حجت‌السلام عباسعلی باباگل‌زاده مسئول سابق کمیته گردشگری مذهبی اداره کل میراث استان تهران و کارشناس گردشگری ، صنایع دستی و میراث فرهنگی است. این کارشناس در گفت‌و گو با برنا به بی‌برنامه بودن  و عدم هماهنگی دستگاه های ذی‌ربط  در عرصه گردشگری اشاره کرد و آن را لازمه برون رفت از شرایط فعلی گردشگری در کشور دانست.

***
با توجه به ظرفیت عظیم در کشور برای توسعه صنعت گردشگری چرا تاکنون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری جایگاه خودش را پیدا نکرده و در واقع چه باید کرد تا این صنعت مهم جایگزین نفت به جایگاه واقعی خودش برسد؟

به هر حال طبیعی است وقتی دغدغه برای توسعه کار وجود نداشته باشد رشد و اعتلامعنی پیدا نمی‌کندشما ببینید وقتی ظرف چهار سال چندین رئیس سازمان عوض می‌شود و مدیریت عالی سازمان ثبات ندارد و برنامه ها درست اجرانمی‌شود طبیعتا به آن جایگاه واقعی نخواهیم رسید.
 
علاوه برمشکلات عدیده در سازمان در گذشته که مهم‌ترین مشکل و آفت ،شتابزدگی و سیاست زدگی و نقل و انتقالات بدون برنامه بود.

 باید در انتخاب و انتصاب مدیران در استان‌ها هم براساس شایسته سالاری باشد تا در حقیقت مدیران بتوانند با دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط تعامل بر قرار کنند.
 
ماهیت کار سازمان به گونه‌ای است که باید با بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی و سرمایه گذاران ارتباط تنگاتنگ کاری داشته باشد.

وقتی این تعامل و هماهنگی نباشد قضایایی مثل تور ورزشی پاریس تا پکن پیش می‌آید و گردشگران و توریسم ورزشی ساعت‌هادر نخستین ایستگاه ورزشی ظاهرا در مرز بازرگان گرفتار قوانین دست و پا گیر و سختگیرهای غلط در گمرک می‌شوند و روز پر درد سر را می‌گذرانند. طبیعی است چنین اتفاقات رسانه‌ای شده و در اخبار دنیا منعکس میشود و اثر نامطلوب بر ورود گردشگران می‌گذارد این یک نمونه از عدم تعامل سازمان با دیگر دستگاه ها است. حقیقتا ماباید برای توسعه گردشگری بتوانیم با همه ارگان‌ها ونهادها، مجلس محترم و دستگاهای نظارتی وحتی تمام مردم برای جذب توریسم کمک بگیریم و از آن طرفی آن‌ها هم بایدکمک وهمراهی کنند.
 
یکی دیگر از نیازهای اصلی توسعه گردشگری در کشور پرداختن وتوجه به بخش آموزش است. سازمان باید نیروهای متخصص پرورش دهد منابع انسانی قوی و مستعد راشناسایی کند باید به موضوع مهم اخلاق در گردشگری و مسائل فرهنگی بیشتر توجه شود که متاسفانه در قبل به این موارد توجه نشد ونیروهاو استعدادها هرز رفت. همان‌گونه که در فرصت‌های قبلی عرض کردم احیاء معاونت فرهنگی یا اداره کل امور فرهنگی جهت یک دست کردن برنامه‌های فرهنگی و آموزشی لازم و ازضرورت‌های سازمان است.


اعتماد حضرت امام (ره) به جوانان عامل پیروزی بر دشمن بود

  • 773
اعتماد حضرت امام (ره) به جوانان عامل پیروزی بر دشمن بود
 
حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده کارشناس فرهنگی و مذهبی، درگفت‌وگو با برنا:
اعتماد حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به جوانان یکی از عوامل مهم پیروزی بردشمن بود

۱۳۹۲ دوشنبه ۸ مهر ساعت 11:00

 

 

 

دولت تدبیر و امید ، اعتدال و عقلانیت ، گفتمان خود را برپایه نجات اقتصادی ،

احیای اخلاق و تعامل با جهان گذاشته است. تدوین منشور حقوق شهروندی و انسجام وحدت ملی، اصلاح ساختار فرهنگی و تامین امنیت فرهنگی وتشکیل دولت راستگویان و پاک دستان و استفاده از نخبگان و فرهیختگان از عمده برنامه ها وشعارهای این دولت بود؛ به‌نظر جناب عالی دولت مردان چه باید کنند تا بعداز چهارسال بتوانند عملکرد و کارنامه موفقی داشته باشند؟

 

 


بیاموزیم پس از انتخابات صحنه رقابت را به رفاقت تبدیل کنیم/برای حضوردوباره عرصه راغبارآلود نکنیم

  • 448

حجت الاسلا م عباسعلی باباگل زاده کار شناس مذهبی وگردشگری ،عضو هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری کشور است. او در یادداشتی که به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان نوشته است  عنوان داشت:«متاسفانه در كشورما به دلیل نبوداحزاب فراگیروبابرنامه وقتی انتخابات تمام شد گروهی که جناح دل خواهشان رای نیاورد شروع به تخریب رقیب کردند تا درانتخابات بعدی بتوانند برای طرف مخالف سیاسی عرصه راغبارآلود وتنگ تركنند»


 


بسم الله الرحمن الرحیم
یا ایهالذین آمنوا كتب علیكم الصیام كما كتب علی الذین من قبلكم لعلكم تتقون (بقره 183)

ای كسانی كه ایمان آورده اید روزه بر شما واجب شده است همانطور كه براقوام قبل از شما واجب شده بود، تاشاید باتقوا شوید .

دراین آیه خداوند كریم مساله وجوب روزه بر مسلمانان را خاطر نشان كرد " یا ایها الذین آمنوا كتب علیكم الصیام" بلافاصله فرمود "كما كتب علی الذین من قبلكم " در حقیقت با این بخش ازآیه كریمه می خواهد بفهماند كه شما مسلمانان نباید ازتشریع و واجب شدن روزه وحشت كنید وآن را گران بشمارید چون این حكم منحصربه امت اسلام نبوده است بلكه حكمی است كه درامت های سابق یعنی قبل از ظهوراسلام نیزوجود داشته و برای آنها نیز تشریع شده بود.

لعلكم تتقون در حقیقت مهمترین بخش آیه و نتیجه روزه داری است یعنی روزه ای ارزشمند ومفید است كه برای خدا وازروی اخلاص باشد تا زمینه ای شود برای كسب تقوا كه اثرمطلوب ومنفعت آن به خود شخص برمی گردد .چون خداوند عزوجل بزرگترازآن است كه در حقش فقر و احتیاج ویا تاثرو اذیت تصورشود خداوند سبحان بری ازهرنقص است كه بخواهد با عبادت ما بندگان نقص و عیب خود را جبران كند .عبادت بندگان یك لطف وتفضل است از طرف خداوند جهت رسیدن به كمال ومعرفت بسوی حق تا به رشد مادی و معنوی دست پیدا كنند بهرحال هرعبادتی فایده اش به خود عبد بر می گردد.همچنانكه اثر سوء وكار ناشایسته وگناه به خود انسان بر می گردد.
 
" ان احسنتم احسنتم لانفسكم وان اساتم فلها یعنی اگر نیكی كنید به خود نیكی كرده اید واگر بدی كنید نیز به خود بدی كرده اید. درواقع برگشتن آثار اطاعت وبندگی را به انسان در جمله لعلكم تتقون بیان كرده كه می فرمایند فایده روزه تقوا است وآن خود سودی است كه عاید شخص روزه دارمی شود. اصل مفید بودن تقوا و رعایت حدود الهی وشرعی مطلبی است كه احدی درآن شك ندارد، چون هر انسانی به فطرت خود این معنی را درك می كند. در واقع با این بیان خداوند در قرآن كریم روزه فقط امساك از خوردن وآشامیدن نیست، روزه زمینه ای برای كسب معرفت، تقویت صبر واستقامت برای رسیدن به سعادت دردنیا وآخرت است. 

در فضائل ماه مبارك رمضان و روزه روایات فراوانی از اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام نقل شده است كه یك نمونه ازآن را در بیان حضرت امام صادق علیه السلام نقل می كنیم . كه بهتر بدانیم روزه تنها كنترل نفس از خوردن وآشامیدن نیست. آن حضرت برای تمامیت وكامل بودن روزه شرایطی را بیان فرمودند كه بسیار ارزشمند،مفید و مهم است. در حقیقت زیر بنای روابط اجتماعی وسبك زندگی سالم و درست در تمام مراحل زندگی در طول عمر انسان است .امام علیه السلام فرمودند زمانی كه روزگرفتید 1- زبانتان را ازدروغ كنترل كنید 2- چشمتان را ازحرام ببندید 3- نزاع ،دعوا و شرارت نكنید 4- بخل و حسد نورزید 5- غیبت نكنید 6- با یك دیگر دشمنی نكنید 7- مجددا در بیان هفتم تكرار می كند دروغ نگوئید 8- در حال روزه با محرم خود همبستر نشوید 9- درصدد مخالفت با یكدیگر نباشید 10- به یك دیگرغضب نكرده و عصبانی نشوید 11- به هم سب ولعن نكنید 12 – به یكدیگر سرزنش نكنید 13- یك دیگر را در امردین وكا رهای خیر و نیك سست نكنید 14- باهم جدال نكنید 15- یكدیگررا نرنجانید 16-به یكدیگر ظلم نكنید 17- یكدیگر را به نادانی ونفهمی نسبت ندهید 18- یكدیگررا زجروشكنجه ندهید.
19- از ذكر ویاد خدا غفلت نكنید 20- ازتوجه به نمازغافل نباشید. در حقیقت این 20 موردی كه حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند توصیه های اخلاقی است كه اگردرخانواده وجامعه بكار گرفته شود زندگی بسیار شیرین می گردد واگر دقت كنیم می بینیم اینها فقط مخصوص ماه مبارك رمضان نیست منشوراخلاقی اسلامی وانسانی است كه همواره می تواند درزندگی بشر به عنوان یك سرمشق وسبك زندگی سالم باشد تا از انحرافات مصون باشد.

دراین فرصت ارزشمند ماه مبارك رمضان كه نفس كشیدن شخص روزه دار تسبیح و خوابش عبادت است این فضای بسیارروحانی ومعنوی، خوب است كه برخی ازمسئولان ،احزاب ،گروه ها ،جناح های سیاسی ومدیران برمحوراخلاق ازدعواها وتنش های غیرمفید دوری كنند وباهم فكری هم اندیشی ، با اتحاد وهمدلی برای منافع ملت واسلام قدم بردارند واختلافات اندك گذشته را به دوستی محبت ومهربانی مبدل كنند.


 در سایه اتحادوهمدلی می توانیم به ملت و جوانان بهتر خدمت كنیم و به حل مشكلات اقتصادی فرهنگی ورفع مشكلات جوانان بپردازیم وبسوی توسعه روزافزون حركت کنیم. رقابت های سیاسی و انتخاباتی طبیعی است باید باشد اما متاسفانه در كشورما به دلیل نبوداحزاب فراگیروبابرنامه وقتی انتخابات تمام شد گروهی که جناح دل خواهشان رای نیاورد شروع به تخریب رقیب کردند تا درانتخابات بعدی بتوانند برای طرف مخالف سیاسی عرصه راغبارآلود وتنگ تركنند.درحالی كه درتمام كشورهای توسعه یافته وغیرمسلمان بعد از انتخابات همه گروه ها واحزاب صحنه رقابت را به رفاقت وهم اندیشی تبدیل می كنند تا برای توسعه وپیشرفت كشورشان قدم بر دارند .بهر حال باید بدانیم برای حل مشكلات پیش روكه بر كسی پوشیده نیست  تامین رفاه و آسایش مردم ایجاد اشتغال وفرآهم کردن زمینه ازدواج جوانان در اولویت است .

 
منبع خبرگزاری برنا نیوز مورخ 14/ 4 / 93
 
 
 

عید فطر یعنی بازگشت به خویشتن خویش

  • 349
عید فطر یعنی بازگشت به خویشتن خویش
( خبرگزاری برنا )
كلمه‌ ˝ فطر˝ را از فطرت‏ برگرفته‌ اند كه به معنای سرشت است. پس بنابراین ˝عید فطر ˝ یعنی بازگشت انسان به خویشتن خویش است

۱۳۹۳ سه شنبه ۷ مرداد ساعت 06:41

 

حجت الاسلام عباسعلی بابا گل زاده کارشناس گردشگری مذهبی و فرهنگی به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر از برکات این عید نوشت و عنوان داشت: كلمه‌ی " فطر" را از فطرت‏ برگرفته‌ اند كه به معنای سرشت است. پس بنابراین "عید فطر " یعنی بازگشت انسان به خویشتن خویش است

ماه مبارک رمضان، سرشار از بركات والطاف الهی، برای مسلمانان جهان بود که گذشت و سعادتمندانِ و صالحان بسیاری از بركات این ماه بهره‌مند شدند. در این هوای گرم،وطاقت فرسا دراین روزهای بلند فصل تابستان ، به دلیل انجام فریضه الهی سختی ، تشنگی و گرسنگی را تحمل کردند.آنها با زبان روزه و با احساس گرسنگی و تشنگی و پرهیز از لذات و هواهای نفسانی، روز را به اطاعت پروردگار سپری كردند.بسیاری شب های قدر را ، قدر دانستند وبا رازو نیاز ومناجات به ذکر الهی و قیام وقعود کسب معرفت کردند. آنها با وجود تحمل مشكل سختی و زحمت، احساس شادی داشتند ، به ویژه در روز عید سعید فطر که روز پاداش وتقدیر خداوند از روزه داران و نماز گزاران است ، در این روز شادی وشعف روزه داران با برگزاری نماز عید ودیگر اعمال معنوی مضاعف می شود. خداوند متعال هم این سرور و خوشحالی ماه با عظمت ومبارک رمضان را متصل كرده است به روز عید فطر؛ كه در واقع عظمت و بزرگی این روز همین بس كه مسلمانان عالم در قنوتهای نُه‌گانه‌ی این نماز پرفضیلت عید ، خدا را قسم می دهند. به این روز «اسئلك بحقّ هذا الیوم» بیانگر این است. این روز هم چون ماه رمضان روز خاص ومبارکی است ، فلذا ما را برآن داشت تا اشاره ای مختصر به این میراث معنوی و ارزشمند جهان اسلام " عید سعید فطر " کنیم.

عید در لغت از ماده" عود "به معنی بازگشت است و لذا به روزهایی که، روز شادی خوشحالی و شعف ، روز پیروزی ونصرت الهی ، روز ولادت ها و جشن و بر طرف شدن هرگونه سختی ها و مشکلات از قوم و جامعه ای عید گفته می شود .

و كلمه‌ " فطر" را از فطرت‏ برگرفته‌ اند كه به معنای سرشت است. پس بنابراین "عید فطر " یعنی بازگشت انسان به خویشتن خویش است


عید سعید فطر بر عموم مسلمین مبارک باد

  • 248
عید سعید فطر بر عموم مسلمین مبارک باد


کلمه عید در قرآن کریم


قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَیْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاء تَكُونُ لَنَا عِیداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَةً مِّنكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ( سوره مائده آیه 114)
ترجمه آیه:
عیسی بن مریم از خداوند در خواست کرد گفت بارالها پروردگارا، از آسمان مائده ای برما فرو فرست تا عیدی برای اول و آخر ما باشد و نشانه‌ای از جانب تو، و ما را روزی ده که تو بهترین روزی ‌دهندگانی

واژه عید تنها یک بار در قرآن کریم بکار رفته است، در تفسیر نمونه ذیل این آیه گفته شده است «عید» از ماده عود به معنی بازگشت است و لذا به روزهایی که مشکلات قوم و جمعیتی بر طرف می‌شود و بازگشت به پیروزی‌ها و راحتی‌های می‌کند عید گفته می‌شود، در اعیاد اسلامی به مناسبت این‌که در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان و یا با انجام فریضه بزرگ حج صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز می‌گردد و آلودگی‌هایی که بر خلاف فطرت است از میان می‌رود عید گفته شده است، و از آنجا که نزول مائده نیز بازگشت به پیروزی و پاکی و ایمان به خدا بوده است حضرت مسیح (ع) آن‌را عید
نامیده است

در روایات اسلامی برای اعیاد بویژه اعیاد مذهبی از جمله عید سعید فطر آداب و رسوم خاصی نقل شده است من جمله حدیث زینوا اعیادکم بالتکبیر عیدهای خود را با تکبیر زینت بخشید

و در روایت از پیامبر اکرم (ص) حضرت فرمودند : زینوا العیدین بالتهلیل و التکبیر والتحمید والتقد یس عید فطر و قربان را با گفتن ذکر لا اله الا الله ، الله اکبر ، الحمدلله و سبحان الله زینت بخشید


معنی « قدر » چیست ؟/قدر قلب ماه رمضان است

  • 538
معنی « قدر » چیست ؟/قدر قلب ماه رمضان است

معنی « قدر » چیست ؟/قدر قلب ماه رمضان است

خبرگزاری شبستان: یک کارشناس مذهبی گفت: شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال رقم می‌خورد.

 

حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده کارشناس فرهنگی و مذهبی درگفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به عظمت شب های قدر گفت: شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال رقم می‌خورد.


معنی " قدر " چیست ؟
وی اظهار کرد: همانگونه که از لفظ قدر پیداست، به معنی اندازه مقدار است، چنان که در قرآن آمده، قد جعل الله لکل شی ء قدرا، خداوند برای هر چیزی اندازه ای تعیین کرده است. از آیات و روایات استفاده می شود که شب قدر، به این جهت قدر نامیده شده است که چون جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین می شود. خداوند در آیه سه و چهار سوره دخان می فرماید: انا انزلناه فی لیله مبارکه انا کنا منذرین فیها یفرق کل امر حکیم ما آن قرآن را در شبی پر برکت نازل کردیم، ما همواره انذار کننده بوده ایم، در آن شب که هر امری بر اساس حکمت خداوندی، تدبیر ، تعیین و جدا می گردد. در واقع این بیان هماهنگ با بسیاری از روایات است که می گوید در آن شب مقدرات یک سال انسان ها تعیین می شود. از قبیل ارزاق، سر آمدن عمرها، ولادت و... در آن شب مقدس و مبارک تفریق و تبیین می شود.

منبع خبرگزاری شبستان

 


صلح امام حسن(ع) برای حفظ تشیع و مکتب رسول خدا بود

  • 560
صلح امام حسن(ع) برای حفظ تشیع و مکتب رسول خدا بود
یکی از وقایع مهم سیاسی در زمان حضرت امام حسن جریان صلح با معاویه است. صلح امام حسن(ع) برای حفظ تشیع و مکتب رسول خدا بود.



۱۳۹۳ یکشنبه ۲۲ تیر ساعت 04:19

 

حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج میراث فرهنگی استان قم و کارشناس فرهنگی ومذهبی است.او به مناسبت سال روز ولادت با سعادت امام حسن (ع) درباره ویژگی های منحصر به فرد کریم اهل بیت و سخنان امام چنین می نویسد،حضرت امام حسن مجتبی (ع)  می فرمایند:ای مردم لذت های دنیا پایدارنیستند و بدانید که نشستن در زیر سایه ای که ناپایدار است ، حماقت و کم عقلی است. نخستین گام خردمندی ، معاشرت نیکو با مردمان است. 

 نیمه ماه مبارک رمضان مصادف است با سال روز ولادت با سعادت نهال گلشن دین، نور دیده حضرت علی و زهراء سلام الله علیهما ،سبط اکبر کریم اهل بیت، ابومحمد ، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام به مناسبت ولادت این امام همام ، کریم اهل ، دومین اختر تابناک آسمان امامت وولایت حضرت امام حسن علیه السلام من را بر آن داشت؛ تا با اشاره ای مختصر از زندگی سراسر نور آن حضرت بهره ای از آن اقیانوس بی کران بجوئیم و خود را متصل به آن مظهر صبرو استقامت، عبادت، اخلاص، کرامت و انسان کامل کنیم.


ليست صفحات


تعداد صفحات : 6


ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 47
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 2
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
            آي پي امروز آي پي امروز : 1
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
            بازدید هفته بازدید هفته : 25
            بازدید ماه بازدید ماه : 1152
            بازدید سال بازدید سال : 2495
            بازدید کلی بازدید کلی : 49807

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 18.117.152.251
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            خبرنامه

            خبرنامه

              براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



              آخرین نطرات کاربران

              آخرین نطرات کاربران

                درباره ما

                   نواندیشی دینی
                  به وب سایت : من خوش آمدید اینجانب عباسعلی باباگل زاده چاری به جهت علاقه به فعالیت های فرهنگی اجتماعی و سیاسی . این وب سایت را طراحی نمودم تا بتوانم در فضای مجازی و رسانه همچنین ارتباط با مردم و جوانان عزیز سعی نمایم در حوزه نواندیشی دینی و برمحور اعتدال و اخلاق انسانی فعالیت فرهنگی اجتماعی داشته باشم از همه دوستان گرانقدر و فرهیخته تقاضا دارم با ارائه هرگونه پیشنهاد و انتقاد ما را در پیشبرد اهداف یاری فرمایند . با تشکر شادکام و سر فراز باشید

                کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به نواندیشی دینی بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف