تبلیغات
جستجو
پیوندهای روزانه
لینک دوستان
امکانات جانبی
آمار وب سایت:
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 51
بازدید ماه : 130
بازدید کل : 52068
تعداد مطالب : 47
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1
معرفی خبرگان اهل قلم به جامعه، کار ارزشمندی است .
حجتالاسلام والمسلمین عباسعلی باباگلزاده، با اشاره به اینکه معرفی خبرگان اهل قلم به جامعه، کار ارزشمندی است، بیان کرد: از مزیتهای معرفی آثار نویسندگان این است که اهل مطالعه شناخت کافی نسبت به کتابهای مورد علاقه خود پیدا کنند و هنگام انتخاب کتاب سردرگم نباشند.
حجتالاسلام والمسلمین عباسعلی باباگلزاده؛ فعال فرهنگی به ستاد خبری سیاُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، گفت: معرفی خبرگان اهل قلم به جامعه و جوانان، کار بسیار ارزشمندی است. هرچه در این زمینه کار و تلاش شود، باز هم جای کار دارد. در واقع معرفی نویسندگان و آثار آنها در رسانهها، بیلبوردها، فضای مجازی و صدا و سیما، از ضروریاتی است که تاکنون در این زمینه کم کاری صورت گرفته است.
وی افزود: کتابخوانی یکی از پایههای فرهنگی، اجتماعی و علمی انسان است و انسان با مطالعه، رشد علمی و افزایش دانش نسبت به زمان خود شناخت بیشتری پیدا میکند و زندگی خود را بر مدار عقلانیت، تدبیر، اندیشه و خرد برنامهریزی میکند.
این فعال اجتماعی و فرهنگی در ادامه بیان کرد: با افزایش امکانات و فناوریهای نوین و رشد صنعتی، متأسفانه بیشتر سرگرمیهای افراد بهویژه جوانان در فضای مجازی خلاصه میشود و به مطالعه کتاب اهمیت چندانی داده نمیشود. اما اقداماتی از قبیل نصب بیلبوردهای تبلیغاتی میتواند نقش موثری در توسعه فرهنگ کتابخوانی داشته باشد. بنابراین معرفی نویسندگان و آثارشان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی از ضروریات است تا به کتاب و کتابخوانی در جامعه اهتمام ویژهای شود.
حجتالاسلام والمسلمین باباگلزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که کتابخوانی در ادیان الهی اهمیت ویژهای دارد، گفت: کتابخوانی در همه ادیان الهی مورد توجه بوده است؛ بهویژه در دین مبین اسلام، تا جایی که اولین آیه نازل شده به پیامبر اکرم (ص) با دستورخداوند متعال به خواندن بر پیامبر (ص) نازل میشود، خداوند خطاب به حضرت محمد (ص) میفرماید: «بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید و انسان را از خون بستهای خلق کرد. بخوان که پروردگارت از همه والاتر است، همان کسی که به وسیله قلم تعلیم داد و به انسان آنچه را نمیدانست آموخت.»
وی افزود: آیات فوق نشان از آن دارد که موضوع خواندن و کسب دانش و قلم که وسیله نوشتن و رشد علم است، در نظر پروردگار الهی در جایگاه والایی دارد و نتیجه توجه به خواندن و نوشتن، آموزش و یادگیری است. در واقع مهمترین و اولین پیام اسلام با نزول آیات مذکور، پیام فرهنگی است. در یک جامعه اسلامی باید برای توسعه فرهنگ، اخلاق و رشد معنوی و دانشاندوزی تلاش مضاعف صورت گیرد تابشریت به سعادت ابدی دست یابد.
این فعال فرهنگی در پایان بیان کرد: کتابخوانی علاوه بر اینکه باعث رشد معنوی و ارتقاء فرهنگی میشود، بهترین کار برای آرامش روحی است.
https://ketab.ir/News/28740?Title
لزوم معرفی جاذبههای گردشگری ایران درماه رمضان
در گفت وگوی برنا با فعال گردشگری عنوان شد:
لزوم معرفی جاذبههای گردشگری ایران درماه رمضان
ماه رمضان ظرفیتهای بالقوه برای پذیرایی از گردشگران و رونق این صنعت در خود دارد. تنوع قومی و سنتی در برپایی ماه رمضان در بین اقوام ایرانی و وجود اماکن مذهبی و زیارتی ازجمله جاذبههای مهم برای جذب گردشگران مذهبی است.
ماه رمضان ظرفیتهای بالقوه برای پذیرایی از گردشگران و رونق این صنعت در خود دارد. تنوع قومی و سنتی در برپایی ماه رمضان در بین اقوام ایرانی و وجود اماکن مذهبی و زیارتی ازجمله جاذبههای مهم برای جذب گردشگران مذهبی است.
نقاره زنی، نواختن سازهای کوبه ای، شب زنده داری در شبهای قدر، سفرههای نذری، آیینهای برگزاری مراسم سحر و افطار از جمله آیینهایی هستند که همه ساله در ماه رمضان انجام میشوند و ظرفیتهای تبدیل آن به یک جشنواره مردمی را دارند.
در کنار این بی توجهی به ظرفیتهای ماه رمضان برای رونق بخشی به گردشگری ایران، در سالهای اخیر علاوه بر عربستان سعودی که به واسطه قرار گرفتن حرم امن الهی و بارگاه پیامبر رحمت (ص) در ماه رمضان پذیرای عمره گذاران مسلمان است، کشورهای دیگر نیز با خلق جاذبههای رمضان خود را به فهرست مقاصد گردشگری رمضان افزودهاند.
هرچند بسیاری از مسلمان در این ماه ترجیح میدهند در خانههای خود بمانند و به روزه داری مشغول باشند اما کشورهایی چون امارات و مالزی با برنامهریزی در این عرصه، سفرههای افطار خود را برای گردشگران مسلمان و حتی غیرمسلمانانی که دوست دارند آیینهای رمضان را تجربه کنند، باز کرده اند.
جشنوارههای رمضان که چندسالی است به میزبانی شهرهای کشورهای مسلمان باب شده است، از زمان افطار آغاز میشود و باپذیرایی از گردشگران با منو «غذاهای ویژه رمضان» و به راه انداختن جشنوارههای متنوع از جمله جشنوارههای خرید و سرگرمی از برنامههایی است که برای گردشگران تدارک دیده شده تا هنگامه سحر ادامه مییابد.
ارائه تخفیفات ویژه از هتل گرفته تا خدمات حمل و نقل و برگزاری جشنوارههای بازدید و خرید از دیگر راههای جذب گردشگران است که کشورهایی چون امارات، ترکیه و مالزی این شیوه را آزموده اند؛ حتی کشور مصر نیز تا چندی پیش از تحولات سیاسی و انقلاب در این کشور، جشنوارههای ویزه ماه رمضان برپا میکرد و به نتایج موفقیت آمیزی رسید.
مسوولان گردشگری کشورهای مسلمان و به ویژه عربی از قدرت نمادسازی رمضان در جذب توریست غافل نبودهاند، از این رو در بسیاری از تبلیغاتهای محیطی، تلویزیونی و حتی فضای مجازی و شبکههای اجتماعی میتوان «فانوسهای رنگارنگ» را مشاهده کرد که بعد از سالها به نماد جشن رمضان این کشورها تبدیل شدهاند و هر فرد با دیدن آن به طور ناخود آگاه عبارت «رمضانٌ کریم» به ذهنش خطور میکند.
حجت الاسلام عباس علی بابا گل زاده یکی از فعالان گردشگری است. وی در گفت و گویی به تمدن چند هزار ساله ایران اشاره داشته و عنوان میدارد که باید از این پتانسیل برای رونق گردشگری در ماه رمضان سود جوییم. وی میافزاید: «ما با فرهنگ و تمدن چند هزارسالهای که داریم باید بتوانیم نسبت به توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر در رمضان قوی تر وارد شویم تا از دیگر کشورها عقب نمانیم.»
این کارشناس مذهبی و رئیس سابق کمیته گردشگری مذهبی میراث فرهنگی اداره کل استان تهران اظهار کرد: برخی از کشورهای مسلمان و فعال در صنعت گردشگری از جاذبههای طبیعی، تاریخی و مذهبی برای جذب گردشگر در ماه مبارک رمضان به خوبی استفاده میکنند.
وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما علی رغم جاذبههای طبیعی، تاریخی، مذهبی و زیارتی به دلیل ضعف در برنامهریزی و تبلیغات کم گردشگری در ماه مبارک رمضان نمود کمتری پیدا میکند.
این کارشناس گردشگری مذهبی اذعان داشت: به یقین بسیاری از مسلمانان کشورهای اسلامی و شاید حتی غیر مسلمانان علاقمند هستند که با آداب و رسوم دیگر کشورهای مسلمان آشنا شوند که در کشور جمهوری اسلامی با توجه به جاذبههای تاریخی فراوان و آداب و رسوم مختلف ظرفیت بسیار خوبی در راستای جذب صنعت گردشگری و توسعه گردشگری مذهبی و حلال وجود دارد که انتظار میرود بیش از این از فرصتها و مزیتهای موجود استفاده شود. البته حضور گردشگران خارجی در چند سال اخیر به نسبت گذشته رشد خوبی داشته است ولی این مقدار کافی نیست و نیاز به برنامهریزی و تبلیغات بیشتری است.
حضرت محمد (ص) رحمة للعالمین است
به مناسبت فرارسید بعثت حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله،
حضرت محمد (ص) رحمة للعالمین است
چگونه است برخی خود را مسلمان میدانند و بر سر همسایگان مسلمان و کودکان بی دفاع بمب میریزند و خود را پیرو پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) میدانند. پیامبری که رحمت برای عالمیان دارد و از محبت، مودت، صلح، دوستی و گذشت و ایثار سخن گفته است.
چگونه است برخی خود را مسلمان میدانند و بر سر همسایگان مسلمان و کودکان بی دفاع بمب میریزند و خود را پیرو پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) میدانند. پیامبریکه رحمت برای عالمیان دارد و از محبت، مودت، صلح، دوستی و گذشت و ایثار سخن گفته است، قرآن کریم این معجزه الهی و حضرت محمد (ص) و نبوت او که از اصول مشترک و محور اتحاد بین مسلمانان عالم میداند. حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده کارشناس مذهبی در یادداشتی ضمن تبریک این روز به مشکلات و کج فهمیهایی که برخی از مسلماننماها با حمایت آمریکا و غرب در جهان اسلام به منظور تفرقه در میان مسلمانان ایجاد میکنند اشاره میکند.
***
جهان در آستانهی بعثت حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در انحطاط و بحران شگفت انگیزی قرار داشت. جهالت، غارتگری، ظلم و ستم، تضییع حقوق ضعیفان و محرومان، فساد و بی بند و باری، تبعیض و ناعدالتی، نگرانی و دلهره، دوری از اخلاق و انسانیت، تمام جوامع بشری را در آن روزگار فرا گرفتهبود. در آن زمان چهل سال از عمر پربرکت وگرانقدرپیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم گذشته بود که در ماه پر فضلیت رجب حضرت در فراز کوه حرا به عبادت، رازونیاز ومناجات با خداوند یگانه مشغول بود که در این هنگام جبرئیل امین به عنوان پیک وحی الهی بر پیامبرمکرم اسلام نازل شد. وپنج آیهی اول سوره علق را برای حضرت قرائت کرد. به اعتقاد اکثر مفسران وبزرگان دین این سوره نخستین سورهای است که بر پیامبراکرم (ص) نازل گردید بلکه پنج آیه اول سوره علق به اتفاق همهی مفسران و یزرگان دین در آغاز وحی بر رسول مکرم اسلام فرود آمده است که در حقیقت مضمون آیات نیز موید این معنی است. در روایات هم اینگونه نقل شده است: پیامبر (ص) به کوه حرا رفته بود جبرئیل امین وحی نزد حضرت آمد و گفت ای محمد بخوان پیامبر (ص) فرمود: من سواد خواندن ندارم جبرئیل او را در آغوش گرفت و فشرد، بار دیگر تکرارکرد ای محمد بخوان رسول اکرم بار دیگر تکرار کرد من سواد خواندن ندارم وبار دوم نیزجبرئیل حضرت را در آغوش گرفت و فشرد ودیگر بار همان پاسخ را شنید و برای بار سوم جبرئیل پنج آیه اول سوره علق را به صورت کامل اینگونه قرائت نمود.
مرحوم زنده یاد جوان خوش اخلاق مهندس حسین بابازاده چاری
مرحوم مغفور زنده یاد مهندس حسین بابازاده چاری ، برادر زاده عزیز اینجانب عبا سعلی باباگل زاده چاری که در یک حادثه دل خراش تصادف در مورخ 25 /9/ 1392 به جایگاه ابدی خویش سفر کرد ه است ، روحش شاد باد
جهت شادی روحش الفاتحه مع الصلوات / اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حسین جان چه زو د سفر کردی و ما را در غم دوری خود سوگوار کردی / آری با دل هایی شکسته در دوری رویت همواره سوگواریم / باور نداریم که به این زودی رفته باشی و ما را تنها گذاشته ای / گاهی وقت ها منتظر پیامک و زنگت هستم چون فراموش می کنم که نیستی ، اما ناگهان به یاد می آورم که تنهایی سفر کردی / خدایا به پدر و مادر حسین جانم صبر عنایت کن و او را با عموی شهیدش محشور بگردان.
حسین جان گاهی محمد طه کوچو لو خواهر زاده عزیزت و محمد مهدی کوچو لو پسر عمویت سراغ تو را می گیرند و دل تنگی می کنند
من مشتـاق شهادتم چون حس می کنم که با ریختن خون من وجدانهایی بیدار می شود و قلبهایی به خاطر انقلاب
من مشتـاق شهادتم چون حس می کنم که با ریختن خون من وجدانهایی بیدار می شود و قلبهایی به خاطر انقلاب ، اسلام و امام به تپش می افتد.
و تو ای دشمن کافر بدان که اگر مرا هم به قعر دریاها بفرستی و بدنم را با تانک هایت پاره پاره کنی هر قطعه از بدن های من ندای الله اکبر، لا اله الا الله، محمد رسول الله، علی ولی الله و خمینی روح الله را سر می دهد.ای خدای مهربانم دوست دارم چنان بمیرم که بدنم تکه تکه گردد و تکه های بدنم جواب نا سپاسی ها و گناهانم را بدهد.
جهت شادی روح شهداء به ویژه این شهید والا مقام صلوات / اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم
چهل حدیث گهربار از حضرت امام جواد علیه السلام
1- الْمُؤ مِنُ یَحْتاجُ إ لى ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَقَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ.
فرمود: مؤ من در هر حال نیازمند به سه خصلت است : توفیق از طرف خداوند متعال، واعظى از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت كسى كه او را نصیحت نماید.
2- قالَ علیه السلام : مُلاقاةُ الاْ خوانِ نَشْرَةٌ، وَ تَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَ إ نْ كانَ نَزْرا قَلیلا.
فرمود: ملاقات و دیدار با دوستان و برادران - خوب - ، موجب صفاى دل و نورانیّت آن مى گردد و سبب شكوفائى عقل و درایت خواهد گشت ، گرچه در مدّت زمانى كوتاه انجام پذیرد.
3- قالَ علیه السلام : إ یّاكَ وَ مُص احَبَةُالشَّریرِ، فَإ نَّهُ كَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبَحُ اءثَرُهُ.
فرمود: مواظب باش از مصاحبت و دوستى با افراد شرور، چون كه او همانند شمشیرى زهرآلود، برّاق است كه ظاهرش زیبا و اثراتش زشت و خطرناك خواهد بود.
4- قالَ علیه السلام : كَیْفَ یُضَیَّعُ مَنِ اللّهُ كافِلُهُ، وَكَیْفَ یَنْجُو مَنِ اللّه طالِبُهُ، وَ مَنِ انْقَطَعَ إ لى غَیْرِاللّهِ وَ كَّلَهُ اللّهُ إ لَیْهِ.
فرمود: چگونه گمراه و درمانده خواهد شد كسى كه خداوند سَرپرست و متكفّل اوست . چطور نجات مى یابد كسى كه خداوند طالبش مى باشد. هر كه از خدا قطع امید كند و به غیر او پناهنده شود، خداوند او را به همان شخص واگذار مى كند.
5- قالَ علیه السلام : مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الْمَوارِدَ اءعْیَتْهُ الْمَصادِرُ.
فرمود: هركس موقعیّت شناس نباشد جریانات، او را مى رباید و هلاك خواهد شد.
6- قالَ علیه السلام : مَنْ عَتَبَ مِنْ غَیْرِارْتِیابٍ اءعْتَبَ مِنْ غَیْرِاسْتِعْتابٍ.
فرمود: سرزنش كردن دیگران بدون علّت و دلیل سبب ناراحتى و خشم خواهد گشت ، در حالى كه رضایت آنان نیز كسب نخواهد كرد.
7- قالَ علیه السلام : أ فْضَلُ الْعِبادَةِ الاْ خْلاصُ.
فرمود: با فضیلت ترین و ارزشمندترین عبادت ها آن است كه خالص و بدون ریا باشد.
8- قالَ علیه السلام : یَخْفى عَلَى النّاسِ وِلادَتُهُ، وَ یَغیبُ عَنْهُمْ شَخْصُهُ، وَ تَحْرُمُ عَلَیْهِمْ تَسْمِیَتُهُ، وَ هُوَ سَمّیُ رَسُول اللّهِ صلى الله علیه و آله وَ كَنّیهِ.
فرمود: زمان ولادت امام عصر علیه السلام بر مردم زمانش مخفى است ، و شخصش از شناخت افراد غایب و پنهان است . و حرام است كه آن حضرت را نام ببرند؛ و او همنام و هم كنیه رسول خدا صلى الله علیه و آله است .
9- قالَ علیه السلام : عِزُّالْمُؤْمِنِ غِناه عَنِ النّاسِ.
فرمود: عزّت و شخصیّت مؤ من در بى نیازى و طمع نداشتن به مال و زندگى دیگران است .
10- قالَ علیه السلام : مَنْ أ صْغى إ لى ناطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإ نْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَاللّهَ، وَ إ نْ كانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إ بلیس فَقَدْ عَبَدَ إ بلیسَ.
فرمود: هركس به شخصى سخنران علاقمند و متمایل باشد، بنده اوست ، پس چنانچه سخنور براى خدا و از احكام و معارف خدا سخن بگوید، بنده خداست ، و اگر از زبان شیطان و هوى و هوس و مادیات سخن بگوید، بنده شیطان خواهد بود.
11- قالَ علیه السلام : لا یَضُرُّكَ سَخَطُ مَنْ رِضاهُ الْجَوْرُ.
فرمود: كسى كه طالب رضایت خداوند متعال باشد، دشمنى ستمگران ، او را زیان و ضرر نمى رساند.
12- قالَ علیه السلام : مَنْ خَطَبَ إ لَیْكُمْ فَرَضیتُمْ دینَهُ وَ أ مانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ، إ لاّ تَفْعَلُوهُ تَكْنُ فِتْنَةٌ فِى الاْ رْضِ وَ فَسادٌ كَبیرْ.
فرمود: هر كه به خواستگارى دختر شما آید و به تقوا و تدیّن و امانتدارى او مطمئن مى باشید با او موافقت كنید وگرنه شما سبب فتنه و فساد بزرگى در روى زمین خواهید شد.
13- قالَ علیه السلام : لَوْسَكَتَ الْجاهِلُ مَااخْتَلَفَ النّاسُ.
فرمود: چنانچه افراد جاهل و بى تجربه ساكت باشند مردم دچار اختلافات و تشنّجات نمى شوند.
14- قالَ علیه السلام : مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحا كانَ شَریكا فیهِ.
فرمود: هر كه كار زشتى را تحسین و تأیید كند، در عِقاب آن شریك مى باشد.
15- قالَ علیه السلام : مَنِ انْقادَ إ لَى الطُّمَاءنینَةِ قَبْلَ الْخِیَرَةِ فَقَدْ عَرَضَ نَفْسَهُ لِلْهَلَكَةِ وَالْعاقِبَةِ الْمُغْضِبَةِ.
فرمود: هركس بدون تفّكر و اطمینان نسبت به جوانب (هر كارى ، فرمانى ، حركتى و...) مطیع و پذیراى آن شود، خود را در معرض سقوط قرار داده ؛ و نتیجه اى جز خشم و عصبانیّت نخواهد گرفت .
16- قالَ علیه السلام : مَنِ اسْتَغْنى بِاللّهِ إ فْتَقَرَالنّاسُ إ لَیْهِ، وَمَنِ اتَّقَى اللّهَ اءحَبَّهُ النّاسُ وَ إ نْ كَرِهُوا.
فرمود: هر كه خود را به وسیله خداوند بى نیاز بداند مردم محتاج او خواهند شد و هر كه تقواى الهى را پیشه خود كند خواه ناخواه ، مورد محبّت مردم قرار مى گیرد گرچه مردم خودشان اهل تقوا نباشند.
17- قالَ علیه السلام : عَلَّمَ رَسُولُ اللّهِ صلّى اللّه عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ عَلّیا عَلَیْهِ السَّلامُ اءلْفَ كَلِمَةٍ، كُلُّ كَلِمَةٍ یَفْتَحُ اءلْفُ كَلِمَةٍ.
فرمود: حضرت رسول صلى الله علیه و آله ، یك هزار كلمه به امام علىّ علیه السلام تعلیم نمود كه از هر كلمه اى هزار باب علم و مسأله فرعى باز مى شود.
18- قالَ علیه السلام : نِعْمَةٌ لاتُشْكَرُ كَسِیَّئَةٍ لاتُغْفَرُ.
فرمود: خدمت و نعمتى كه مورد شكر و سپاس قرار نگیرد همانند خطائى است كه غیرقابل بخشش باشد.
19- قالَ علیه السلام : مَوْتُ الاْ نْسانِ بِالذُّنُوبِ اءكْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاْ جَلِ، وَ حَیاتُهُ بِالْبِرِّ اءكْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمْرِ.
فرمود: فرارسیدن مرگ انسان ها، به جهت معصیت و گناه ، بیشتر است تا مرگ طبیعى و عادى ، همچنین حیات و زندگى لذّت بخش به وسیله نیكى و إ حسان به دیگران بیشتر و بهتر است از عمر بى نتیجه .
20- قالَ علیه السلام : لَنْ یَسْتَكْمِلَ الْعَبْدُ حَقیقَةَالاْ یمانِ حَتّى یُؤْثِرَ دینَهُ عَلى شَهْوَتِهِ، وَلَنْ یُهْلِكَ حَتّى یُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ عَلى دینِهِ.
فرمود: بنده اى حقیقت ایمان را نمى یابد مگر آن كه دین و احكام الهى را در همه جهات بر تمایلات و هواهاى نفسانى خود مقدّم دارد. و كسى هلاك و بدبخت نمى گردد مگر آن كه هواها و خواسته هاى نفسانى خود را بر احكام إ لهى مقدّم نماید.
21- قالَ علیه السلام : عَلَیْكُمْ بِطَلَبِ الْعِلْمِ، فَإ نَّ طَلَبَهُ فَریضَةٌ وَالْبَحْثَ عَنْهُ نافِلَةٌ، وَ هُوَ صِلَةُ بَیْنَ الاْ خْوانِ، وَ دَلیلٌ عَلَى الْمُرُوَّةِ، وَ تُحْفَةٌ فِى الْمَجالِسِ، وَ صاحِبٌ فِى السَّفَرِ، وَ اءُنْسٌ فِى الْغُرْبَةِ.
فرمود: بر شما باد به تحصیل علم و معرفت ، چون فراگیرى آن واجب و بحث پیرامون آن مستحبّ و پرفائده است . علم وسیله كمك به دوستان و برادران است ، دلیل و نشانه مروّت و جوانمردى است ، هدیه و سرگرمى در مجالس است ، همدم و رفیق انسان در مسافرت است ؛ و اءنیس و مونس انسان در تنهائى مى باشد.
22- قالَ علیه السلام : خَفْضُ الْجَناحِ زینَةُالْعِلْمِ، وَ حُسْنُ الاْ دَبِ زینَةُالْعَقْلِ، وَبَسْطُ الْوَجْهِ زینَةُالْحِلْمِ.
فرمود: تواضع و فروتنى زینت بخش علم و دانش است ، اءدب داشتن و اخلاق نیك زینت بخش عقل مى باشد، خوش روئى با افراد زینت بخش حلم و بردبارى است .
23- قالَ علیه السلام : تَوَسَّدِ الصَّبْرَ، وَاعْتَنِقِ الْفَقْرَ، وَارْفَضِ الشَّهَواتِ، وَ خالِفِ الْهَوى ، وَ اعْلَمْ أ نَّكَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللّهِ، فَانْظُرْ كَیْفَ تَكُونُ.
فرمود: در زندگى ، صبر را تكیه گاه خود، فقر و تنگ دستى را همنشین خود قرار بده و با هواهاى نفسانى مخالفت كن. و بدان كه هیچگاه از دیدگاه خداوند پنهان و مخفى نخواهى ماند، پس مواظب باش كه در چه حالتى خواهى بود.
24- قالَ علیه السلام : مَنْ اءتَمَّ رُكُوعَهُ لَمْ تُدْخِلْهُ وَحْشَةُ الْقَبْرِ.
فرمود: هركس ركوع نمازش را به طور كامل و صحیح انجام دهد، وحشت قبر بر او وارد نخواهد شد.
25- قالَ علیه السلام : الْخُشُوعُ زینَةُالصَّلاةِ، وَ تَرْكُ مالایُعْنى زینَةُالْوَرَعِ.
فرمود: خشوع و خضوع زینت بخش نماز خواهد بود، ترك و رها كردن آنچه (براى دین و دنیا و آخرت ) سودمند نباشد زینت بخش ورع و تقواى انسان مى باشد.
26- قالَ علیه السلام : الاْ مْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْىُ عَنِ الْمُنْكَرِ خَلْقانِ مِنْ خَلْقِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، فَمْن نَصَرَهُما اءعَزَّهُ اللّهُ، وَمَنْ خَذَلَهُما خَذَلَهُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
فرمود: امر به معروف و نهى از منكر دو مخلوق الهى است ، هر كه آن ها را یارى و اجراء كند مورد نصرت و رحمت خدا قرار مى گیرد و هر كه آن ها را ترك و رها گرداند مورد خذلان و عِقاب قرار مى گیرد.
27- قالَ علیه السلام : إ نَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَخْتارُ مِنْ مالِ الْمُؤْمِنِ وَ مِنْ وُلْدِهِ اءنْفَسَهُ لِیَاءجُرَهُ عَلى ذلِكَ.
فرمود: همانا خداوند متعال بهترین و عزیزترین ثروت و فرزند مؤ من را مى گیرد (و هلاك و نابود مى گرداند)، چون دنیا و متعلّقات آن بى ارزش است تا در قیامت پاداش عظیمى عطایش نماید.
28- قالَ له رجل : اءَوصِنى بَوَصِیَّةٍ جامِعَةٍ مُخْتَصَرَةٍ؟
فَقالَ علیه السلام : صُنْ نَفْسَكَ عَنْ عارِالْعاجِلَةِ وَ نار الْآجِلَةِ.
شخصى به حضرت عرض كرد: مرا موعظه و نصیحتى كامل و مختصر عطا فرما؟ امام علیه السلام فرمود: اعضاء و جوارح ظاهرى و باطنى خود را از ذلّت و ننگ سریع و زودرس ، همچنین از آتش و عذاب آخرت ، در اءمان و محفوظ بدار.
29- قالَ علیه السلام : فَسادُالاْ خْلاقِ بِمُعاشَرَةِالسُّفَهاءِ، وَ صَلاحُ الاْ خلاقِ بِمُنافَسَةِ الْعُقَلاءِ.
فرمود: معاشرت و همنشینى با بى خردان و افراد لااُبالى سبب فساد و تباهى اخلاق خواهد شد؛ و معاشرت و رفاقت با خردمندان هوشیار، موجب رشد و كمال اخلاق مى باشد.
30- قالَ علیه السلام : الاْ دَبُ عِنْدَالنّاسِ النُّطْقُ بِالْمُسْتَحْسَناتِ لاغَیْرُ، وَ هذا لایُعْتَدُّ بِهِ مالَمْ یُوصَلْ بِها إ لى رِضَااللّهِ سُبْحانَهُ، وَالْجَنَّةِ، وَالاْ دَبُ هُوَ اءدَبُ الشَّریعَةِ، فَتَاءدَّبُوا بِها تَكُونُوا اءُدَباءَ حَقّا.
فرمود: مفهوم و معناى ادب از نظر مردم ، تنها خوب سخن گفتن است كه ركیك و سبك نباشد، ولیكن این نظریّه قابل توجّه نیست تا مادامى كه انسان را به خداوند متعال و بهشت نزدیك نگرداند.
( توضیح این که : بنابر این ادب یعنى رعایت احكام و مسائل دین ، پس با عمل كردن به دستورات الهى و ائمّه اطهار علیهم السلام ، ادب خود را آشكار سازید.)
31- قالَ علیه السلام : ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْ نْصافُ فِى الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِى الشِّدِّةِ، وَ الاْ نْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إ لى قَلْبٍ سَلیمٍ.
فرمود: سه خصلت جلب محبّت مى كند: انصاف در معاشرت با مردم ، همدردى در مشكلات آن ها، همراه و همدم شدن با معنویات .
32- قالَ علیه السلام : التَّوْبَةُ عَلى اءرْبَع دَعائِم : نَدَمٌ بِالْقَلْبِ، وَاسْتِغْفارٌ بِاللِّسانِ، وَ عَمَلٌ بِالْجَوارِحِ، وَ عَزْمٌ اءنْ لایَعُودَ.
فرمود: شرایط پذیرش توبه چهار چیز است : پشیمانى قلبى ، استغفار با زبان ، جبران كردن گناه نسبت به همان گناه حقّاللّه و یا حقّالنّاس -، تصمیم جدّى بر اینكه دیگر مرتكب آن گناه نشود.
33- قالَ علیه السلام : ثَلاثٌ مِنْ عَمَلِ الاْ بْرارِ: إ قامَةُالْفَرائِض ، وَاجْتِنابُ الْمَحارِم ، واحْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِى الدّین .
فرمود: سه چیز از كارهاى نیكان است : انجام واجبات الهى ، ترك و دورى از گناهان ، مواظبت و رعایت مسائل و احكام دین .
34- قالَ علیه السلام : وَ حَقیقَةُ الاْ دَبِ: اِجْتِماعُ خِصالِ الْخیْرِ، وَ تَجافى خِصالِ الشَّرِ، وَ بِالاْ دَبِ یَبْلُغُ الرَّجُلُ الْمَكارِمَ الاْ خْلاقِ فِى الدُّنْیا وَ الاَّْخِرَةِ، وَ یَصِلُ بِهِ اِلَى الْجَنَّةِ.
فرمود: حقیقت ادب و تربیت عبارت است از: دارا بودن خصلت هاى خوب ، خالى بودن از صفات زشت و ناپسند.
انسان به وسیله اءدب - در دنیا و آخرت - به كمالات اخلاقى مى رسد؛ و نیز با رعایت اءدب نیل به بهشت مى یابد.
35- قالَ علیه السلام : إ نَّ بَیْنَ جَبَلَىْ طُوسٍ قَبْضَةٌ قُبِضَتْ مِنَ الْجَنَّةِ، مَنْ دَخَلَها كانَ آمِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنَ النّار.
فرمود: همانا بین دو سمت شهر طوس قطعه اى مى باشد كه از بهشت گرفته شده است ، هر كه داخل آن شود و با معرفت زیارت كند -، روز قیامت از آتش در اءمان خواهد بود.
36- قالَ علیه السلام : مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتى بِقُمْ، فَلَهُ الْجَنَّتهُ.
فرمود: هركس قبر عمّه ام حضرت معصومه سلام اللّه علیها را با علاقه و معرفت در قم زیارت كند، أ هل بهشت خواهد بود.
37- قالَ علیه السلام : مَنْ زارَ قَبْرَ اءخیهِ الْمُؤْمِنِ فَجَلَسَ عِنْدَ قَبْرِهِ وَاسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ وَ وَضَعَ یَدَهُ عَلَى الْقَبْرِ وَقَرَءَ: ((إنّا أنْزَلْناهُ فى لَیْلَةِالْقَدْرِ)) سَبْعَ مَرّاتٍ، اءمِنَ مِنَ الْفَزَعَ الاْ كْبَرِ.
فرمود: هركس بر بالین قبر مؤ منى حضور یابد و رو به قبله بنشیند و دست خود را روى قبر بگذارد و هفت مرتبه سوره مباركه(إنّا أنزلناه) را بخواند از شداید و سختیهاى صحراى محشر در اءمان قرار مى گیرد.
38- قالَ علیه السلام : ثَلاثٌ یَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّهِ: كَثْرَةُ الاْ سْتِغْفارِ، وَ خَفْضِ الْجْانِبِ، وَ كَثْرَةِ الصَّدَقَةَ.
فرمود: سه چیز، سبب رسیدن به رضوان خداى متعال مى باشد:
1 - نسبت به گناهان و خطاها، زیاد استغفار و اظهار ندامت كردن .
2 - اهل تواضع كردن و فروتن بودن .
3 - صدقه و كارهاى خیر بسیار انجام دادن .
39- قالَ علیه السلام : الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعینُ لَهُ، وَالرّاضى بِهِ شُرَكاءٌ.
فرمود: انجام دهنده ظلم ، كمك دهنده ظلم و كسى كه راضى به ظلم باشد، هر سه شریك خواهند بود.
40- قالَ علیه السلام : التَّواضُعُ زینَةُالْحَسَبِ، وَالْفَصاحَةُ زینَةُالْكَلامِ، وَ الْعَدْلُ زینَةُالاْ یمانِ، وَالسَّكینَةُ زینَةُالْعِبادَةِ، وَالْحِفْظُ زینُةُالرِّوایَةِ.
فرمود: تواضع و فروتنى زینت بخش حسب و شرف ، فصاحت زینت بخش كلام ، عدالت زینت بخش ایمان و اعتقادات ، وقار و ادب زینت بخش اعمال و عبادات ؛ و دقّت در ضبط و حفظ آن ، زینت بخش نقل روایت و سخن مى باشد.
چه آیاتی از قرآن در روز غدیر یا به مناسبت آن نازل شد
1- آیه 67 سوره مبارکه مائده
این آیه پیش از ظهر روز هجدهم ذیحجه سال دهم هجری و هنگامی که پیامبر(ص) به غدیر رسید از سوی جبرئیل بر وی نازل شد:
«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ»
«اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنى، رسالت او را انجام ندادهاى! خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه مىدارد؛ و خداوند، جمعیّت کافران را هدایت نمىکند».
علاوه بر علمای شیعه، بسیاری از دانشمندان اهل تسنن نیز در این که این آیه در شأن حضرت علی علیهالسلام نازل شده اتفاق نظر دارند که نام سی نفر از آنها در جلد اول کتاب «الغدیر»، اثر ارشمند مرحوم علامه امینی ذکر شده است.
2-آیه سوم سوره مبارکه مائده
پس از آنکه پیامبر، علی علیهالسلام را در غدیرخم به عنوان جانشین خود معرفی کرد، جبرئیل آیه دیگری را بر آن حضرت نازل کرد:
«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا»
«امروز دین شما را کامل ساخته و نعمتم را بر شما تمام کردم و به این که دین شما دین اسلام باشد، راضی شدم.»
این آیه نیز مورد وثوق علمای سنی بوده تا جایی که نام 16 نفر از آنها که بر درستی این موضوع صحه میگذارند در کتاب «الغدیر» ذکر شده است. (الغدیر،ج 1، ص230)
3- آیه اول تا سوم سوره مبارکه معارج
پس از واقعه غدیر و ابلاغ ولایت و امامت علی علیه السلام به مردم و پخش خبر آن در بلاد و جزیره، مردی به نام «جابر بن نضر» یا بنا به گفته برخی به نام «حارث بن نعمان» حضور پیامبر آمده عرض کرد: ای رسول خدا، به ما امر کردی که یگانگی خدا و رسالت تو را تصدیق کرده و حج و زکات به جا آوریم، همه پذیرفتیم. اما به این مقدار بسنده نکردی و حال علیبن ابیطالب، پسرعمویت را به همه ما ترجیح میدهی و فرمودی: «من کنت مولاه فعلی مولاه».
آیا آنچه درباره این موضوع گفتی، از سوی خدا بود یا خواست خودت را مطرح کردی؟
رسول خدا در جواب وی فرمودند: سوگند به آن خدایی که جز او معبودی نیست، آنچه گفتم به دستور خداوند بوده است.
آن شخص پس از آنکه چنین پاسخی را شنید، به پیامبر پشت کرد و رفت تا شترش را سوار شود اما در بین راه با خدا گفت: اگر آنچه (محمد) می گوید حق است، فرمان بده از آسمان بر ما سنگ ببارد یا عذابی دردناک به سوی ما روانه ساز. وی هنوز سوار بر شترش نشده بود که ناگهان سنگی از آسمان بر سر او فرود آمد و او را کشت. به دنبال این واقعه آیات اول تا سوم سوره معارج نازل شد:
«سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ/ لِّلْکَافِرینَ لَیْسَ لَهُ دَافِعٌ/ مِّنَ اللَّهِ ذِی الْمَعَارِجِ»
«سائلی از خداوند بزرگ طلب عذاب کرد، عذابی که بلافاصله واقع شد و هیچ قدرتی آن عذاب را از کافران نمی تواند دفع کند.»
نام 30 نفر از دانشمندان اهل سنت که معتقدند این آیات در روز «غدیرخم» و بعد از گفتار آن مرد نازل شده است، در کتاب الغدیر ذکر شده است. (الغدیر، ج1، ص 239)
رخداد غدیر تنها یک حادثه تاریخى نیست، غدیر، تنها نام یک سرزمین هم نیست، غدیریک تفکر است، آیتی است از تداوم خط نبوت، چشمهاى است که تا پایان هستى مىجوشد، غدیر، روز اکمال دین، اتمام نعمت و موجب خشنودى حقتعالاست، روز بزرگ، روز گشایش و روز تکامل است، غدیر، نه تاریخ است، نه جغرافیا و نه روایت، بلکه ولایت است، پیشوند غدیر، رسالت است و پسوند آن، ولایت و امامت.
منبع : خبرگزاری فارس
عید نوروز
عید از نظر ائمه علیهم السلام چه روزی است ؟
بنام خدا ابتدا فرا رسیدن نوروز باستانی و عید ملی را خدمت شما و همه ملت ایران تبریک و تهنیت عرض می کنم امیدوارم سال 1395 سال با برکت و پر نشاطی برای ملت بزرگ ایران و جهان اسلام باشد .
عید در لغت از ماده عود به معنی بازگشت است ، و از نظر معصومین علیهم السلام عید روزی است که انسان به طرف بندگی مطلق حرکت نماید و رضایت خدا را جلب کند در حقیقت آن روز ، روز پیروزی و بازگشت به اصل و فطر خویش است در همین راستا در کلام حضرت علی علیه السلام داریم که آقا فرمودند کل یوم لایعصی الله فیه فهو یوم عید هر روزی که در آن معصیت خدا نشود عید است .
آیا عید نوروز در اسلام هم واردشده و یا از نظر اسلام مورد تایید است ؟
در واقع شروع فصل زیبای بهار که سال نو می شود نوروز به معنی نو و تازه نامیده می شود یعنی روزی که سال نو بدان آغاز گردد .
نوروز در برخی از روایات مورد تایید ائمه معصومین علیهم السلام هم قرار گرفته است مانند روایت معروف معلی بن خنیس که در روز نوروز محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب شدند امام به فرمود معلی آیا می دانی امروز چه روزی است ؟ معلی در عرض کرد فدایت شوم ! این روزی است که ایرانیان آن را گرامی می دارند و در آن به یکدیگر هدیه و عیدی میدهند امام علیه السلام فرمودند : سوگند به آن خانه کهن که در مکه است ، این روز ریشه ای دیرینه و کهن دارد که برایت توضیح می دهم تا تو هم بدانی . ای معلی روز نو همان روزی است که خداوند در ان از بندگان پیمان گرفته که او رابپرستند و برای او شریکی نیاورند و به فرستادگان و حجت های او و امامان ایمان بیاورند . نوروز نخستین روزی است که خورشید در آن طلوع کرد و هیچ نوروزی نیست ، مگر اینکه ما در آن روز منتظر فرج هستیم زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست ف ایرانیان آن را گرامی داشته و حفظ نمودند و شما آن را از دست نهادید ...
در روایت دیگری هم نقل شده است در عید نوروز ، هدیه ای برای امام علی علیه السلام آوردند . حضرت فرمودند این چیست ؟ عرض کردند ای امیر المومنین امروز نوروز است امام علیه اسلام فرمود هر روزمان را نوروز کنید . وقتی امام علی ع هدیه را پذیرفتند و فرمودند هر روزمان نوروز یک نوع تایید است برای نوروز و در حقیقت با این بیانشان اظهار داشتند که هر روز با هم با محبت و مهربانی رفتار کنید و با هدیه دادن به هم دلها را نو کنید ...
حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه هم در تایید عید نوروز فرمودند : عید نوروز عید ملی است ، اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با او ندارد در صحیفه امام ج 17 ص 215 امام در ادامه می فرمایند : ایام نوروز بروید در این مریض خانه ها ، احوال اینها بپرسید که آواره شده اند اینهایی که از خانه و زندگی شان بیرون شان کرده اند و گرفتار هستند به اینها سرکشی کنید و از تشریفات سابق کم کنید اگر می خواهید ملت قوی و آزادی باشید از تشریفات یک قدری بکاهید. در ادامه فرمودند عید را دربین دوستان خودتان ، ملت خودتان ، مجروحان خودتان ، معلولان خودتان باشید . شما وقتی عید دارید که اخلاق عید داشته باشید .
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی هم در خصوص عید نوروز فرمودند در اصل عید گرفتن اشکالی نیست . اما باید از کارهای حرام احتراز شود .
حتی در برخی از روایات برای ایام نوروز اعمال خاصی هم ذکر شده است که در این مقال فرصت بیان آن نیست . با این روایات و کلام بزرگان نشانگر این است که نوروز مورد تایید اسلام است و یک سنت حسنه است که اسلام هیچگون مخالفتی با آن ندارد بلکه اعمال مخصوصی هم برای آن ذکر کرده است .
در آغاز سال نو دعای معروف یا مقلب القلوب و الابصار... خوانده می شود به نظر شما در این دعا چه نکات مهمی نهفته است که بزرگان دین به ما یاد دادند هر سال در هنگام آغازسال نو آن دعا را بخوانیم ؟
به نام خداوند متعال ابتدا ایام شهادت بی بی دو عالم ،شفعیه محشر حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهراء سلام الله علیها را به پیشگاه قطب عالم امکان حضرت بقیه ا... الاعظم امام زمان (عج ) و به تمامی ره پویان و پیروان و محبان آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می کنم ، عید سعید باستانی نوروز امسال مصادف است با ایام فاطمیه که انشاالله سعی شود در برگزاری جشن عید نوروز شانیت و حرمت این ایام را حفظ کنیم وبا زنده نگه داشتن مقام ،منزلت وهدف فاطمه زهراء (س) دل آقا امام زمان را شاد کنیم هر چند در چنین ایامی حضرت درمصائب جده اش عزادار هستند، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج میراث فرهنگی استان قم گفت ما شیعیان ویاران آقا صاحب الزمان (عج) باید با توجه داشتن به مراسم فاطمیه طوری عمل کنیم که در غم مولایمان شریک باشیم .
ازآنجایی که مردم متدین و متعهد کشور ما خدا باور ودین دار هستند ، بیشتر ازهر چیز به دنبال کسب معنویت ،رشد و کمال انسانی و اخلاقی است ، این دعای زیبا و پر مغز یا مقلب القلوب و الابصار ، یا مدبراللیل و النهار، یا محول حول والاحوال ، حول حالنا الی احسن الحال،
یعنی ای دگرگون کننده قلب ها ودیده ها ، ای تدبیرگر شب ها وروزها ، ای متحول کننده کننده سال ها وحالت ها ، حالات ما را به بهترین ونیکوترین حال تبدیل نما ،
این دعا بیانگرآن است که جهان درحال سکون نیست بلکه همیشه در حال حرکت ،تحول و رشد است و در فصل بهار با دمیده شدن روح بهاری در عالم و زنده شدن طبیعت ، قدرت بی همتای خالق هستی بخش، این تحول به زیباترین جلوه ظهور پیدا می کند و با سرسبزی و طراوت زیبایی خاصی به عالم می بخشد که درحقیقت عبارات این دعا برگرفته از آیات قرآنی است که به ما توجه می دهد باینکه در فصل بیداری طبیعت از خواب طولانی زمستانی وزمان نشاط و شادابی عالم ورنگارنگ گشتن گلها ، ما انسان ها که اشرف مخلوقات الهی بعنوان خلیفه خدا ساکن درروی زمین هستیم ، همراه با دمیده شدن روح بهاری درعالم به تحول درونی بپردازیم و با سیر درآفاق و انفس وتدبر در آیات خدا به سوی کمال و سعادت ابدی در حرکت باشیم ، قلب و دیده خود را با کسب معنویت و اخلاق به بهترین وجه به احسن الحال مبدل نمائیم ، مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در فرازی فرمودند : تحویل هر سال شمسی که با نوعی تحول در عالم طبیعت مصادف می باشد فرصتی است تا انسان به تحول درونی و اصلاح امور روحی و معنوی ،فکری ومادی خود بپردازد ، این دعای شریفی که به ما تعلیم داده اند تا در آغاز سال بخوانیم ، درس همین تحول است .
در بخشی از دعا می خوانیم حول حالنا الی احسن الحال ، احسن الحال برای انسان چگونه و چه زمانی است ؟
ابتدا باید بدانیم بدترین حال برای انسان چه زمانی است طبق آیات وروایات بدترین حال برای انسان زمانی است که ازخدا دورباشد ورابطه اش با خالقش قطع شود در واقع عواملی که باعث بدترین حال برای انسان می شود متعدد است مانند دروغ ،تهمت ،غیبت ، تخریب وتحقیر دیگران ،وعده های دروغ وهرگونه سوء استفاده از بیت المال وزیاده خواهی ویا بد اخلاقی سیاسی ،فرهنگی اجتماعی ... می تواند نمونه های ازحالات زشت انسان باشد که جهت دورشدن از چنین رفتارهایی باید توجه داشته باشیم که خداوند حاضر و ناظر براعمال است. بااین مطلبی که عرض کردم بهترین حال تقرب به در گاه خداوند متعال و دوری از گناه است. همانطور که درروایت از امیرالمومنین علی علیه السلام داریم که فرمودند : کل یوم لا یعصی الله فیه فهو یوم عید .هر روزی که در آن معصیت و گناه نشود آن روزعید است در حقیقت احسن الحال برای یک مسلمان زمانی است که با دوری از گناه دارای نفس مطمئنه شود و همواره رضایت الهی مد نظرو همراه او باشد .
با فرا رسیدن عید باستانی نوروز وشروع تعطلات مدارس اکثر هموطنان به مسافرت و گردشگری می پردازند جنابعالی به عنوان کارشناس گردشگری مذهبی بفرمائید دیدگاه اسلام به موضوع گردشگری چگونه است ؟ وچه توصیه هایی درهنگام سفر مورد تاکید اسلام است ؟
پرداختن به موضوع سفر و گردشگری در اسلام ساعت ها وقت می برد ودراین فرصت اندک نمی شود بخوبی آن را مورد تبیین قرارداد، اما همین اندازه خدمت شما عرض کنم ما درقرآن کریم آیات فراوانی داریم که به موضوع سفر اشاره کرده است مانند آیه 19 سوره عنکبوت که خداوند متعال فرمودند: بگو درزمین بگردید، با تامل بنگرید که چگونه مخلوقات را آفرید ، سپس خداجهان آخرت را ایجاد می کند.و یا درروایتی پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص) فرمودند : مسافرت کنید تاسالم باشید بهرحال اسلام دین کاملی است که برای همه امور در زندگی برنامه و قوانین دارد یکی از موضوعاتی که مورد تاکید دین مبین اسلام می باشد اهمیت سفر وگردشگری است چرا که مسافرت یکی ازراه های تکامل، پیشرفت ، خداشناسی وعبرت گرفتن و کسب روزی حلال است، که درواقع سفر می تواند باعث رشد مادی ومعنوی انسان را درپی داشته باشد .
توصیه های اسلام درآغاز سفروهنگام سفر فراوان است و دعاهای مخصوصی هم وارد شده که در کتب ادعیه و مفاتیح الجنان موجود است .آنچه که مهم می باشد این است که در مسافرت اخلاق درسفررا رعایت کنیم و در رانندگی وتکریم حقوق دیگران توجه داشته باشیم وبه صورت شتابزده وبدون برنامه حرکت نکنیم ،درروایت نقل شده مسافرت را با بسم الله آغاز کنید، ودرروایتی دیگرهم آمده وقتی آماده سفرشدیدغسل کنید سپس دورکعت نماز بخوانید وازخدا خیررا طلب نمائید وآیه الکرسی بخوانید وحمد و ثنای الهی بجا آورید ، صلوات برمحمد (ص) وآل محمد بفرستید عضو هیات تخلفات اداری سازمان میراث اذعان داشت نظیر این روایات فراوان است همه اینها نشانگر این است که انسان همیشه و در همه حال یاد خدا باشد .
حضرت آیتاللهالعظمی جوادی آملی در جلسه تفسیر: متولی کعبه باید متقی باشد .
در خواست دعا از حضرت امام صادق علیه السلام و عدم پذیرش امام از دعا کردن
یادداشت روز: ایران به دلیل حضور مقدس حضرت ثامن الحجج قابلیت گردشگری مذهبی را دارد
، ما درس یزرگی که از فرهنگ عاشورا و اربعین می توانیم بگیریم ،شجاعت و نهراسیدن از دشمنان واستکباراست
کارشناس فرهنگی - اجتماعی: راه اعتدال و عقلانیت همان اسلام ناب محمدی است
ورود کاربران
عضويت سريع
چت باکس
| |
وب : | |
پیام : | |
2+2=: | |
(Refresh) |
پشتيباني آنلاين
آمار
کل مطالب : 47
کل نظرات : 0
آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 3
آمار بازدید
بازدید امروز : 51
بازدید دیروز : 0
ورودی امروز گوگل : 5
ورودی گوگل دیروز : 0
آي پي امروز : 17
آي پي ديروز : 0
بازدید هفته : 51
بازدید ماه : 130
بازدید سال : 4756
بازدید کلی : 52068
اطلاعات شما
آی پی : 18.117.106.23
مرورگر :
سیستم عامل :
امروز :